Jak prawidłowo eksploatować samochód z LPG?

Zalecenia eksploatacyjne samochodu z instalacja LPG.

Bezawaryjna eksploatacja samochodu z instalacją LPG liczona w tysiącach kilometrów jest możliwa do osiągnięcia, warto jednak pamiętać o szeregu zaleceń. W przypadku starszych instalacji istotną kwestią jest uruchamianie zimnego pojazdu na benzynie, zwłaszcza w niskich temperaturach.

Jak w przypadku benzyny czy Diesla pojazdu nie rozgrzewamy na postoju, lecz ruszamy, nie obciążając jednak jednostki napędowej zbyt wysokimi obrotami do momentu, gdy silnik osiągnie roboczą temperaturę ok 90° C. Gaz płynny ma ok. 105-110 oktanów, zaś benzyna od 95 do 99 oktanów. Wyższa liczba oktanowa powoduje, że układ zapłonowy znosi większe obciążenia, pracuje w trudniejszych warunkach.

O czym warto pamiętać?

Warto pamiętać więc o regularnej kontroli stanu świec i przewodów zapłonowych. Gdy w okolicy przewodów zapłonowych widzimy przeskakujące iskry to znak, że czas zamontować nowe kable wysokiego napięcia. Bez nich nawet najlepsza instalacja nie będzie sprawnie funkcjonować. W naszym pojeździe warto regularnie kontrolować poziom płynu chłodzącego i wymieniać zgodnie zaleceniami producenta pojazdu. W pojeździe zasilanym LPG płyn nie tylko chłodzi, lecz także ogrzewa instalację, ułatwiając proces rozprężania gazu.

Czy warto stosować oleje silnikowe dedykowane do LPG?

Tu zadanie są podzielone: wystarczy dobrej jakości olej do silników benzynowych polecany przez producenta oraz jego regularna wymiana wraz z filtrem olejowym. Nawet najlepszy olej traci swoje właściwości w trakcie eksploatacji. W przypadku auta z LPG długo pozostaje on sprawia wrażenie nie zużytego. To tylko pozory! Nie przekraczajmy zalecanych przebiegów. Niezwykle istotną kwestią jest wymiana filtra (lub filtrów) gazu. Jakość LPG w Polsce jest coraz wyższa, lecz i tak warto zmieniać filtry gazowe. Jednym z objawów ich zanieczyszenia może być utrata mocy silnika. Nie będzie przesadą wymiana ich nawet po 10 tys. km. Koszt filtra wynosi ok. 20-30 zł i warto wymieniać go np. przy okazji serwisu olejowego. Starsze instalacje podciśnieniowe (mieszalnikowe) wymagają częstszych regulacji.

Jeżdżąc na LPG kierowcy zapominają o benzynie. Kto przyzwyczaił się do ceny gazu, niechętnie tankuje znacznie droższą „dziewięćdziesiątkę piątkę”. W wielu pojazdach benzyna smaruje pompę paliwa. Brak benzyny w zbiorniku może zakończyć się jej zatarciem. Mimo jazdy na LPG, warto zatankować zbiornik przynajmniej do ½ i co pewnie czas przejechać kilkanaście kilometrów na benzynie.

Foto: www.distributoremetanogpl.it

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.