Kupujemy używane auto z instalacją LPG

Reklama

sob., 11/28/2015 - 23:35 -- Administrator

 

Zakup używanego samochodu wiąże się zawsze z ryzykiem. Szczególną ostrożność dotyczy pojazdów wyposażonych w instalację LPG. Zwykle są to pojazdy o wysokim przebiegu, przejeżdżające kilkadziesiąt tysięcy rocznie. Nie zawsze poprzedni użytkownik dbał o wszystkie czynności serwisowe zarówno silnika jak również samej instalacji. Panuje nawet przekonanie, że auto z LPG eksploatuje się do końca i sprzedaje się, gdy jest ono już w stanie „agonii’’

Zakup w pozornie atrakcyjnej cenie może okazać się „miną”. W przypadku starszych instalacji gazowych lub instalacji źle wyregulowanych mamy do czynienia z szeregiem problemów. Nieregularna praca silnika może być np. objawem uszkodzonych wtryskiwaczy gazu. Falowanie obrotów zwykle oznacza nieszczelność kolektora ssącego lub źle wyregulowana instalację. Częste są przypadki sprzedaży skrajnie wyeksploatowanych samochodów z  nadpalonymi lub wręcz wypalonymi gniazdami zaworowymi: Problem objawia się utrudnionym rozruchem silnikaoraz wyraźnym spadkiem mocy podczas jazdy. Konieczna jest jazda próbna, lecz i tak wiele awarii objawi się już po zakupie, w trakcie eksploatacji.

Warto sprawdzić staranność montażu instalacji. Niepokojącym objawem może być ”skokowe” przełączanie się z zasilania benzynowego na gazowe, zapach gazu we wnętrzu pojazdu oraz zapalająca się kontrolka „Check Engine” (diagnostyka silnika). Nie wierzmy bezkrytycznie sprzedającemu w zdanie „ten typ tak ma”. Przed zakupem warto sprawdzić jazdę na benzynie. Zdarzają się bowiem przypadki uszkodzenia (zatarcia) pompy paliwa w samochodach eksploatowanych tylko na LPG. Niedbały montaż instalacji może spowodować miejscową korozję nadwozia w miejscach gdzie nie zabezpieczono otworów np. przy zaworze tankowania.

Warto pamiętać, że w dowodzie rejestracyjnym pojazdu musi znajdować się wpis „gaz” lub ‘LPG” Ryzykiem jest obarczony zakup bez ważnego, corocznego przeglądu pojazdu oraz instalacji LPG oraz dokumentu homologacji instalacji. Właściciel powinien udostępnić nam także certyfikat od producenta zbiornika gazu. Termin użytkowania zbiornika przepisy określają na 10 lat od daty produkcji. Nawet pojazd ze sprawną instalacją nie przejdzie przeglądu technicznego, jeśli diagnosta zauważy „przeterminowany” zbiornik. Wówczas konieczna jest ponowna legalizacja pustego zbiornika (ok. 300 zł) w uprawnionym serwisie.

Pozornie „okazyjny” zakup może narazić nas duże wydatki, które zniwelują korzyści wynikające z jazdy na tańszym paliwie. Czy odradzamy zakup auta z LPG? Nie, jeśli pochodzi z pewnego źródła i było regularnie serwisowane. Rozsądną alternatywą jest jednak być zakup pojazdu bez instalacji LPG i montaż jej w profesjonalnym warsztacie, który oferuje nam kilkuletnią gwarancję na produkt i usługę i bezpieczną eksploatację.

Foto: www.singhautosevenhills.com.au

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.

Reklama