![](http://motoryzacja.plportal.pl/sites/motoryzacja.plportal.pl/files/artykul/zdjecie/gniazda-zaworowe.png)
Naprawa głowicy to skomplikowany proces wymagający specjalistycznej wiedzy oraz doświadczenia. Sam szlif głowicy przy wymianie samej uszczelki czasami nie wystarcza. Dlaczego nie jest ona naprawiona w jeden dzień ? Jeżeli tak to postaramy się pokazać jaki skomplikowany proces technologiczny musi przejść głowica aby trafiła z powrotem do państwa- jako naprawiona. Pokażemy, ile czynności jest wykonywanych w trakcie jej naprawy oraz jak wygląda głowica w poszczególnych etapach.
W pierwszej kolejności musimy ustalić w jakim stopniu dostarczona do naszego zakładu głowica jest uszkodzona. W tym celu przeprowadza się kontrole korpusu począwszy od szczelności płaszcza wodnego jak i zużycia jej elementów składowych, aby można było przedstawić wiarygodny kosztorys naprawy.
1. Przyjęcie głowicy do naprawy
Na tym etapie przyjmujemy głowicę od klienta ( lub wypadku przesyłki od kuriera ) i ustalamy objawy uszkodzenia oraz zakres prac do wykonania.
2. Wstępne określenie uszkodzeń oraz rozebranie głowicy na elementy.
3. Mycie głowicy
Głowica zostaje poddana myciu w specjalnej kabinie, przy użyciu temperatury oraz wysokiego ciśnienia. Części (wałki, sprężyny, zawory itp.) także są czyszczone i myte w specjalnej myjce chemicznej
4.Kontrola szczelności głowicy
Po wstępnych czynnościach przygotowawczych sprawdzamy głowice pod ciśnieniem w temperaturze.
4. Weryfikacja zużycia samej głowicy jak i jej elementów
Następnie wykonujemy pomiar wysokości głowicy, twardość materiału, współosiowość płaszczyzn, zagłębienia zaworów względem płaszczyzny głowicy oraz stanu zużycia prowadnic, gniazd zaworowych, zaworów, komór wstępnych, popychaczy oraz wałków rozrządu. Sprawdzamy także luzy popychaczy zaworowych w otworach, wałków rozrządu w łożyskach oraz stan zużycia sprężyn zaworowych.
5.Kontrola płaszczyzn głowicy
Uwaga ;
Głowicę planuje się jedynie w dwu przypadkach:
1. Planowanie „extremalne” , polegające na zdjęciu nawet kilku mm materiału w celu obniżenia głowicy i zmniejszenia pojemności komory spalania – stosowane w silnikach używanych w sportach motorowych, mające na celu zmianę charakterystyki silnika i zwiększenie mocy,
2.Planowanie naprawcze – zdejmuje się przeważnie mniej niż 1 mm materiału głowicy, wykonywane po stwierdzeniu niepłaskości płaszczyzny przylegającej ponad wartość ustaloną przez producenta konkretnego silnika. Są silniki, np. turbodiesle VW, gdzie producent zabrania planowania tego elementu, głowicę w przypadku zwichrowania wymienia się na nową.
Planowanie przeprowadza się poprzez szlifowanie na specjalnej półautomatycznej szlifierce do płaszczyzn, oczywiście zostaje usunięty naddatek materiału, co powoduje np. zmianę pojemności komór spalania, jednak tak nieznaczną iż nie ma to wpływu na parametry pracy silnika. Wyjątkiem mogą być diesle, z racji b. małej odległości grzybka zaworu od denka tłoka – przy remontach niektórych silników wykonuje się wtedy pogłębianie gniazd zaworowych!
7. Obróbka gniazd zaworowych
Po montażu gniazd i prowadnic następuje planowanie powierzchni, jeżeli jest to konieczne również powierzchni kolektorów oraz przy większych odkształceniach „góry” głowicy, oczywiście biorąc pod uwagę dopuszczalny wymiar wysokości. Następnie szlifujemy i osadzamy komory wirowe tak aby wystawały parę setek zgodnie z wymogami producentów silników.
W głowicach żeliwnych jednorodnych otwory prowadnic wykonane są bezpośrednio w materiale głowicy (modele amerykańskie, niektóre OPEL, FORD oraz ciągniki). Kiedy następuje ich zużycie (nadmierny luz trzonka zaworowego w otworze) są dwie możliwości naprawy: albo wymieniamy zawory na te z nadwymiarowymi trzonkami wtedy rozwiercamy otwór pod wymiar zachowując luz montażowy lub też wytaczamy otwór specjalnym narzędziem zachowując współosiowość, po czym następuje montaż nowej prowadnicy, którą przy kolejnych naprawach bez problemu można wymienić. Wykonujemy też tulejowanie otworów pod popychacze zaworowe, jeżeli luz popychacza jest nadmierny.
Kolejną czynnością jest szlif przylgni zaworów oraz obróbka gniazd zaworowych na specjalnej obrabiarce według dokumentacji danego modelu od jednego do pięciu kątów za jednym przejściem jednocześnie, łącznie z promieniami przywracając wartości fabryczne każdego gniazda zaworowego oraz odległości zagłębienia lub wystawania grzybka zaworowego względem płaszczyzny głowicy. Po obróbce gniazda każdy zawór jest sprawdzany próżniowo „vacum test”.
Jedną z ostatnich czynności jest obróbka łoży walka rozrządu, w szczególności przy głowicach które były wyprężone „w całości” każde łożysko zostało „przesunięte” w stosunku do osi i to trzeba doprowadzić do porządku tak aby wałek rozrządu nie pracował pod obciążeniem zachowując jednocześnie odpowiedni luz promieniowy i osiowy.
Po wszystkich czynnościach obróbczych głowica jest czyszczona z wszelkich pozostałości, po czym następuje pomiar końcowy wszystkich istotnych elementów i montaż uszczelniaczy zaworowych, zaworów, wałków rozrządu oraz w niektórych głowicach regulacja luzu zaworowego.