Paryż, 1944.
Znak II Wojny Światowej i wyzwolenia Paryża w sierpniu 1944 roku, przodek modelu 4x4, który narodził się w Stanach Zjednoczonych, zanim został przejęty przez grupę Renault, Jeep stał się strategicznych atutem w sektorze motoryzacji.
Dwight "Ike" Eisenhower, zapytany o narzędzia amerykańskiego zwycięstwa w II wojnie światowej, wymienił cztery wynalazki: samolot Douglas C-47, bombę atomową, bazookę i Jeepa. Zazwyczaj wyposażony w karabin maszynowy i radio, pojazd ten towarzyszył żołnierzom na wszystkich teatrach działań, przewożąc masowo (i bez wygód) żołnierzy i generałów. Na froncie kapelani wojskowi używali nawet jego maski jako improwizowanego ołtarza mszalnego!
W tamtych czasach Jeep nie był nazwą marki, ale nazwą zwyczajową, pochodzącą prawdopodobnie od skrótu „General Purpose”. Przez długi czas jeep pisany był małymi literami. We Francji Jeep jest symbolem lądowania aliantów. Obrazy paryskich kobiet oklaskujących w sierpniu 1944 roku amerykańskich żołnierzy maszerujących w Jeepach po Polach Elizejskich do dziś budzą wzruszenie i nostalgię. Bardziej niż w Stanach Zjednoczonych, we FrancjiJeep zachował pozytywny wizerunek. We wrześniu 1944 roku pewien francuski dziennikarz określił Jeepa nawet mianem "ósmego cudu świata".
Jeśli dziś mówimy o Jeepie - zaprojektowanym w czerwcu 1940 roku z inicjatywy Departamentu Wojny w poszukiwaniu pojazdu terenowego - to dlatego, że stał się on głównym atutem przemysłowym w międzynarodowym handlu samochodami. Przechodzi na przemian z rąk amerykańskich do francuskich, potwierdzając tym samym swój status międzynarodowej gwiazdy.
Wyposażony w silnik Diesla Renault, Jeep Cherokee stał się najpopularniejszym modelem w Stanach Zjednoczonych i był masowo eksportowany do Europy w latach 80-tych.
W 1979 roku Renault kupuje American Motors (AMC), czwartego co do wielkości amerykańskiego producenta samochodów pod względem liczby akcji, ale właściciela Jeepów. Zapomniana bryła złota? W 1984 r. kreatywne zespoły Renault wprowadziły na rynek Cherokee, kompaktowy samochód z napędem na cztery koła, który stał się jednym z najpopularniejszych modeli w Stanach Zjednoczonych, obok rustykalnego Wranglera. Wyposażony w silniki Diesla Renault, Cherokee był eksportowany do Europy. Jest to początek międzynarodowej kariery.
Jeep Wrangler jest najbliższy stylowi i duchowi wojskowych samochodów terenowych Willys, które dały początek Jeepowi w 1941 roku. W latach 80-tych był on niegdyś wyposażony w silniki Renault.
W 1987 r. Renault było w złej kondycji. Raymond Levy, jego szef, sprzedaje AMC Chryslerowi za 1,5 miliarda dolarów... właśnie wtedy, gdy ożywienie gospodarcze przynosi owoce. W transakcji marka Jeep wyceniana jest na 1 dolara! Wściekły Francuz François Castaing, mistrz rebelii, przybywa do Chryslera z bronią i bagażami. Lee Iacocca, jego, pospiesznie zarejestrował markę Jeep - nie było! - jak również słynny grill, z okrągłymi reflektorami i siedmioma pionowymi szczelinami. Siedem slotów wartych złota, które inny Francuz, Christian Meunier, obecny szef marki, zdołał wprowadzić w życie. Aby uczynić z Jeepa markę globalną, opuścił Nissana zaledwie pięć miesięcy po zatrudnieniu!
Dziś "bez Jeepa nie ma Chryslera, a bez Chryslera Fiat nic nie waży" - podsumowuje jeden z dyrektorów Renault, sceptycznie nastawiony do przerwanego projektu fuzji z FCA (Fiat Chrysler Automobile), który jego zdaniem jest przewartościowany. Jednak pomysł przejęcia Jeepa, prekursora samochodów z napędem na cztery koła i dawnej filii Renault, ekscytuje go bez reszty. Logiczne: ze wzrostem sprzedaży o 17% w 2018 roku (w porównaniu z 2% dla całej włosko-amerykańskiej grupy), Jeep utrzymuje swój wzrost, podczas gdy Chrysler stanowi obecnie tylko 1% rynku w Stanach Zjednoczonych, a Fiat, który dziesięć lat temu spadł poniżej miliona sprzedanych samochodów, nadal spada.
Uwaga dla kupujących: z 1,6 mln pojazdów sprzedanych w zeszłym roku, samochód symbolizujący wyzwolenie Paryża może stać się jedną z najpotężniejszych marek samochodowych na świecie.
Tłumaczka: Katarzyna Osada