- „Silly season”, czyli sezon ogórkowy w Formule 1 w 2022 roku zaczął się od ogłoszenia, że Fernando Alonso opuści Alpine po zakończeniu sezonu i zastąpi odchodzącego na emeryturę Sebastiana Vettela w Astonie Martinie. Od tamtej pory sytuacja zaczęła robić się coraz dziwniejsza.
- To posunięcie doprowadziło do walki Alpine i McLarena o prawa do mającego wielki potencjał Oscara Piastri, przez co Daniel Ricciardo zostanie bez wyścigówki.
- Obecnie na sezon 2023 14 lub 15 kierowców ma podpisaną umowę, w zależności od tego, co uważacie o Danielu Ricciardo i McLarenie.
- Poniżej przyglądamy się sytuacji kierowców z każdej drużyny w przyszłym sezonie, zgodnie z obecną klasyfikacją generalną konstruktorów.
1. Red Bull
Sergio Perez (po lewej) i Max Verstappen. Mark Thompson/Getty Images
Skład w 2022 roku (obecna pozycja w mistrzostwach): Max Verstappen (1), Sergio Perez (3)
Kierowcy z podpisaną umową na 2023 rok: Verstappen, Perez
Co wiemy: Obaj kierowcy mają podpisane umowy na sezon 2023. Verstappen, broniący tytułu mistrza F1, w marcu podpisał przedłużenie, które gwarantuje mu miejsce w Red Bull’u co najmniej do sezonu 2028. W maju zespół ogłosił nowe przedłużenie dla Pereza, który zostanie w drużynie do 2024 roku.
2. Ferrari
Charles Leclerc (po lewej) i Carlos Sainz. Jakub Porzycki/NurPhoto via Getty Images
Skład w 2022 roku (obecna pozycja w mistrzostwach): Charles Leclerc (2), Carlos Sainz (5)
Kierowcy z podpisaną umową na 2023 rok: Leclerc, Sainz
Co wiemy: Obaj kierowcy mają podpisane umowy na sezon 2023. Sainz podpisał w kwietniu przedłużenie, które gwarantuje mu miejsce w Ferrari do sezonu 2024. Umowa Leclerca jest także ważna do sezonu 2024. Jednak pewien raport mówi, że Leclerc może zrezygnować z umowy po obecnym sezonie, jeśli Ferrari skończy na 4. lub niższej pozycji w tabeli. To się wydaje mało prawdopodobne.
3. Mercedes
George Russell (po lewej) i Lewis Hamilton. Peter J Fox/Getty Images
Skład w 2022 roku (obecna pozycja w mistrzostwach): George Russell (4), Lewis Hamilton (6)
Kierowcy z podpisaną umową na 2023 rok: Russell, Hamilton
Co wiemy: Jak podaje F1, Hamilton ma podpisaną umowę do końca sezonu 2023, kiedy podczas sezonu 2021 podpisał 2-letnie przedłużenie. Russell, będący pierwszy sezon w Mercedesie, ma umowę do 2024 roku.
4. Alpine
Oscar Piastri (po lewej), Esteban Ocon (po środku), i Fernando Alonso. FRANCK FIFE/AFP Getty Images
Skład w 2022 roku (obecna pozycja w mistrzostwach): Esteban Ocon (8), Fernando Alonso (10)
Kierowcy z podpisaną umową na 2023 rok: Ocon
Co wiemy: Jak podaje F1, Ocon ma podpisaną umowę do końca sezonu 2024. Alonso ogłosił, że w 2023 roku będzie jeździł w Astonie Martinie na miejsce odchodzącego na emeryturę Sebastiana Vetella.
Najczęstszym nazwiskiem łączonym z niedługo zwolnionym miejscem Alonsa był Oscar Piastri, który obecnie jest kierowcą rezerwowym Alpine. Po przejściu Alonsa zespół ogłosił, że Piastri będzie ich drugim kierowcą. Jednak Piastri obalił to ogłoszenie, mówiąc, że nie podpisał umowy i nie będzie jeździł w Alpine w 2023 roku. Jak podaje ESPN, podpisał kontrakt z McLarenem na 2023 rok.
Czy Daniel Ricciardo wróci do Alpine, jeśli Piastri przejdzie do McLarena? Kiedy zapytano dyrektora Alpine Otmara Szafnauera o powrót Ricciardo do zespołu, o ich przeszłości powiedział: „Nie sądzę, aby był w tym jakiś problem”.
5. McLaren
Daniel Ricciardo (po lewej) i Lando Norris. Bryn Lennon - Formula 1/Formula 1 Getty Images
Skład w 2022 roku (obecna pozycja w mistrzostwach): Lando Norris (7), Daniel Ricciardo (12)
Kierowcy z podpisaną umową na 2023 rok: Norris, Ricciardo (może), Oscar Piastri (może).
Co wiemy: Norris na początku tego roku podpisał przedłużenie, które gwarantuje mu miejsce w McLarenie co najmniej do 2025 roku. Ricciardo ma podpisaną umowę na sezon 2023 i wielokrotnie powiedział, że zamierza jej dotrzymać. Jednak wciąż pojawiają się pogłoski, że obie strony się nie zgadzają, a Ricciardo może blefować, by wymusić lepszy wykup.
McLaren utknął w samym środku bałaganu w Alpine, a może nawet do niego doprowadził. Jak podaje ESPN, Piastri podpisał kontrakt z McLarenem na 2023 rok i dlatego nie będzie jeździł w Alpinie. To także znaczy, że McLaren ma podpisany kontrakt z trzema kierowcami na przyszły sezon. Motorsport.com podaje, że McLaren podpisał kontrakt z Piastrim, aby był jego kierowcą rezerwowym i powiedział Ricciardo, że Piastri go zastąpi, kiedy jego kontrakt zostanie wyregulowany.
Jeśli między McLarenem a Ricciardo nie dojdzie do porozumienia, inną opcją będzie zatrzymanie Ricciardo jako kierowcy rezerwowego na 2023 rok.
Na miejsce Ricciardo podano kilku innych młodych kierowców na 2023 lub 2024 rok, w tym kierowcy IndyCar Pato O’Ward (już jeździ dla McLarena), Coltona Herta (ostatnio prowadził jazdy testowe dla McLarena) i Alexa Palou (podpisał umowę o dołączeniu do McLarena w 2023 roku).
6. Alfa Romeo
Valterri Bottas (po lewej) i Guanyu Zhou. Peter J Fox/Getty Images
Skład w 2022 roku (obecna pozycja w mistrzostwach): Valtteri Bottas (9), Zhou Guanyu (17)
Kierowcy z podpisaną umową na 2023 rok: Bottas
Co wiemy: Bottas, który jest pierwszy rok w Alfie Romeo, ma umowę na 2023 rok i obie strony wydają się zadowolone z tego. Zhou, który jest pierwszy sezon w Formule 1, nie ma podpisanej umowy na 2023 rok. Jednak na torze radzi sobie lepiej niż sugeruje jego pozycja w tabeli, wynika to z pecha, i oczekuje się, że zostanie w drużynie w przyszłym sezonie.
7. Haas
Kevin Magnussen (po lewej), Guenther Steiner (po środku), i Mick Schumacher. Dan Istitene- Formula 1/Formula 1 Getty Images
Skład w 2022 roku (obecna pozycja w mistrzostwach): Kevin Magnussen (11), Mick Schumacher (15)
Kierowcy z podpisaną umową na 2023 rok: Magnussen
Co wiemy: Magnussen ma kontrakt na sezon 2023, który podpisał z drużyną w przeddzień zastąpienia Nikity Mazepina. Schumacher nie ma umowy na przyszły sezon. Po trudnościach na początku sezonu Schumacher w ostatnim czasie pokazał, że jest w lepszej formie.
Dyrektor drużyny Guenther Steiner powiedział, że w ciągu najbliższych kilku tygodni letniej przerwy zespół podejmie decyzję w sprawie przyszłości Schumachera. Jednak niemiecki serwis RTL podał, że Steiner odwołał negocjacje ze Schumacherem. Przez to, że Aston Martin wybrał Alonsa nad Schumacherem, którego Sebastian Vettel typował na swoje miejsce, Schumacherowi grozi brak udziału w Formule 1 w 2023 roku.
8. AlphaTauri
Pierre Gasly (po lewej) i Yuki Tsunoda. Peter Fox/Getty Images
Skład w 2022 roku (obecna pozycja w mistrzostwach): Pierre Gasly (13), Yuki Tsunoda (16)
Kierowcy z podpisaną umową na 2023 rok: Gasly
Co wiemy: Po mocnym sezonie 2021 krążyły pogłoski, że Gasly po obecnym sezonie przejdzie do innego zespołu przez to, że w najbliższej przyszłości nie spodziewano się wolnego miejsca w czołowym zespole Red Bulla. Jednak po wolnym starcie sezonu 2022 Gasly ponownie podpisał kontrakt z AlphaTauri do następnego sezonu.
Umowa Tsunody wygasa po tym sezonie i wciąż nie wiadomo, czy w przyszłym roku wróci do siostrzanego zespołu Red Bulla. Doradca zespołu Helmut Marko ostatnio nazwał Tsunodę „problemowym dzieckiem” z powodu jego wybuchów przez radio podczas wyścigów. Dyrektor drużyny Franz Tost powiedział, że jeśli uda mu się wyeliminować część wypadków, ma „duże szanse” na pozostanie w drużynie.
9. Aston Martin
Fernando Alonso (po lewej) i Lance Stroll. Getty Images
Skład w 2022 roku (obecna pozycja w mistrzostwach): Sebastian Vettel (14), Lance Stroll (18)
Kierowcy z podpisaną umową na 2023 rok: Stroll, Fernando Alonso
Co wiemy: Aston Martin podczas letniej przerwy ogłosił, że dwukrotny mistrz Formuły 1 Fernando Alonso zastąpi odchodzącego na emeryturę Sebastiana Vettela od przyszłego sezonu w ramach wieloletniego kontraktu. Lance Stroll ma umowę na przyszły sezon i póki jego ojciec wspiera finansowo zespół, pozostanie w drużynie jeszcze dłużej.
10. Williams
Alex Albon (po lewej) i Nicholas Latifi. Clive Rose - Formula 1/Formula 1 Getty Images
Skład w 2022 roku (obecna pozycja w mistrzostwach): Alex Albon (19), Nicholas Latifi (20)
Kierowcy z podpisaną umową na 2023 rok: Albon
Co wiemy: Tak, jak się spodziewano, Williams ogłosił, że Albon podpisał wieloletnie przedłużenie na pozostanie w zespole. Latifi nie ma podpisanej umowy i prawdopodobnie po tym sezonie nie będzie w zespole.
Kilku młodych kierowców jest łączonych z Williamsem na przyszły rok, w tym Amerykanin Logan Sargeant, który zajmuje trzecie miejsce w tabeli Formuły 2 i jest członkiem Williams Driver Academy. Inni brani pod uwagę to lider mistrzostw Formuły 2 Felipe Drugovich i kierowca rezerwowy Mercedesa Nyck de Vries.