Tanie auta po zalaniu z Niemczech czy Holandii. Czy warto kupić?

Reklama

Źródło zdjęcia: Public Domain Pictures

 

Auto po zalaniu są łakomym kąskiem dla handlarzy z tego względu, że mogą je tanio kupić, dokonać kilku zabiegów, aby ukryć, iż auto przeżyło powódź i sprzedać je z zyskiem. Jednak czy opłaca się kupić takie auto?

 

 

W najbliższej przyszłości będziemy mogli się natchnąć na ogłoszenia kilku letnich samochodów, których cena jest sporo mniejsza od wartości rynkowej. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać okazją, ale powinniśmy zdać sobie sprawę z tego, że bardzo rzadko takie okazję są opłacalne.

 

Wbrew pozorom nie jest aż tak trudno ukryć fakt, że auto jest po zalaniu. Wystarczy auto osuszyć, wyprać tapicerkę, nawoskować i wystawić na aukcję, oczywiście jako bezwypadkowe, bo powódź, to w końcu nie wypadek.

 

Czy jest możliwe przywrócenie auta do stanu używalności?

 

Ma na to wpływ wiele czynników np. wiek auta, rodzaj auta, jak długo był w wodzie i dokąd woda mu sięgała. Najświeższe auta, które mają dużo elektroniki najtrudniej doprowadzić do dobrego stanu z tego względu, że woda dostanie się do elektryki i jej naprawa będzie praktycznie niemożliwa. Samochody, które nie są naszpikowane elektroniką mają większe prawdopodobieństwo naprawy. Często to właśnie świeże samochody kupują handlarze, aby przekonać klienta do zakupu.

 

Z zalanymi autami jest taki problem, że wiele usterek wychodzi dopiero za jakiś czas. Po wypadku można dostrzec ślady szpachli, czy złego spasowania elementów karoserii, ale zalanie można łatwo ukryć o czym wcześniej napisałem.

 

Jakie są oznaki, że auto przeżyło powódź?

 

Skupię się tutaj na oznakach, których nie widać od razu i pojawiają się zazwyczaj za jakiś czas. Jednym z czynników jest rdza, jeśli auto szybko rdzewieje (szybciej niż inne auta tego modelu) może to świadczyć o zalaniu. Problemy z elektryką i elektroniką, czyli np. tzw. choina na wskaźnikach, czy zapalające się kontrolki bez powodu albo niedziałające światła itp. dotyczy to też systemów bezpieczeństwa. Silnik często jest do generalnego remontu z tego względu, że cylindry zassały wodę, która powoduje uszkodzenia w jednostce napędowej. Nawet po wypraniu i wysuszeniu tapicerki po jakim czasie może się pojawić nieprzyjemny zapach, który świadczy o rozwoju grzybów, bakterii i innych szkodliwych drobnoustrojów. Podsufitka może się odklejać, a boczki deformować. Trzeba pamiętać, że nie sama woda dostaje się do samochodu, a woda pomieszana z błotem i innymi zanieczyszczeniami.

 

 

Jedynymi autami, które mogą przeżyć zalanie są terenówki z tego względu, że są przystosowane do wody i mają większe brodzenie od normalnych aut.

Autor: 
Dominik Kaługa

Reklama