Głowica – zamyka przestrzeń roboczą nad blokiem cylindrowym. Głowica może być wykonana z żeliwa lub ze stopu lekkiego aluminium np. AK 9 lub AK 52. Rozróżniamy głowice chłodzone cieczą lub powietrzem. Większość samochodów jest obecnie chłodzona cieczą. Pod względem przeznaczenia głowice można podzielić na głowice stosowane do silników dwusuwowych i czterosuwowych, górno i dolnozaworowych, z zapłonem iskrowym i samoczynnym. W głowicy umieszczone są zawory dolotowe i zawory wylotowe, a ponadto wyposażone są w kanały dolotowe, którymi świeży ładunek dopływa do cylindrów oraz kanały wylotowe, którymi wylatują spaliny. W silnikach o zapłonie iskrowym umieszczone są w głowicy świece zapłonowe, a w silniku o zapłonie samoczynnym umieszczone są wtryskiwacze. W większości silników z zapłonem iskrowym i samoczynnym, wtryskiwacze umieszczone są w głowicy komory spalania. Głowice przykręca się do bloku cylindra za pomocą klucza dynamometrycznego, dzięki czemu uzyskujemy równomierny docisk. Zbyt mocne lub zbyt lekkie przykręcenie śrub powoduje uszkodzenie głowicy. Pomiędzy głowicą, a blokiem cylindrowym umieszczona jest uszczelka głowicy, która zabezpiecza przed przeciekaniem oleju. Dokręcanie głowicy rozpoczyna się od śrub środkowych, a następnie dokręca śruby na krzyż. Taki sposób dokręcania głowicy gwarantuje równomierne rozłożenie się uszczelki. Głowicę montuje się na zimnym silniku, a jeżeli wykonana jest z żeliwa po nagrzaniu silnika poprawiamy dokręcanie.
Naprawa starej czy zakup nowej głowicy?
Wszystko zależy od zasobności portfela. Regeneracja starej głowicy- o ile da się ja zregenerować – na pewno będzie tańszym rozwiązaniem niż zakup nowej głowicy, która trzeba dodatkowo uzbroić w wałek, sprężyny, zawory …
Aby podjąć jakąkolwiek decyzję musimy mieć wybór. Najogólniej mówiąc mamy do wyboru trzy rozwiązania tego problemu. Pierwsze z rozwiązań – stanowi nasza własna uszkodzona głowica, drugie to głowica zdemontowana z innego auta i trzeci to zupełnie nowa fabrycznie głowica. Zanim podejmiemy decyzję zobaczmy jakie są wady i zalety poszczególnych propozycji.
Nasza głowica - Głowica uszkodzona, która wymaga kompleksowej naprawy w specjalistycznym zakładzie. W wyniku takiej naprawy uzyskamy sprawny podzespół, który swoimi parametrami nie powinien ustępować głowicy nowej. Cena takiej naprawy powinna być konkurencyjna w stosunku do zakupu nowej.
Używana głowica - Głowica, o której tak naprawdę nic nie wiadomo. Głowica, która wymaga kontroli począwszy od stanu płaszcza wodnego jak i płaszczyzny, a skończywszy na obróbce zaworów i kontroli linii wałka. Głowica, którą nam proponują zawsze została z jakiegoś powodu zdemontowana. Najczęściej z tego, że jest w jakimś stopniu niesprawna. Decydując się na taki zakup ponosimy koszta zakupu samej głowicy jak i ewentualne późniejsze koszty naprawy. W praktyce bardzo często się okazuje, że nabywca zakupuje głowice w gorszym stanie niż ma swoją.
Głowica nowa - Co tu dużo pisać po prostu głowica fabrycznie nowa. Jej minus to jest to, że jest to sam korpus i trzeba ją uzbroić w osprzęt. Najczęściej kupuje się nowe zawory i popychacze co zdecydowanie podnosi koszty. Wałek o ile nie jest uszkodzony nie jest wymieniany. Koszt takiej głowicy jest uzależniony od tego jakie jest zapotrzebowanie na tego typu głowice. W praktyce oznacza to, że głowice do popularnych samochodów mają ceny niższe od tych rzadszych marek. Niektóre typy głowic, ze względu na małe zapotrzebowanie dostępne są tylko w serwisach i na zamówienie.
Analizując jaki wariant jest dla nas najlepszy- trzeba wziąć pod uwagę zakres uszkodzenia własnej głowicy i koszt jej ewentualnego naprawienia. Można zaryzykować stwierdzenie, że koszt przywrócenia sprawności korpusu (oczywiście jeżeli sie ona do tego nadaje) jest porównywalny z zakupem głowicy używanej, którą trzeba także skontrolować i ewentualnie przygotować do założenia na silnik. Oczywiście jest to zależne od typu silnika i dostępności tego typu głowic.