Serwis klimatyzacji

Klimatyzacja w samochodzie gwarantuje swobodne podróżowanie szczególnie latem, kiedy na dworze panują wysokie temperatury, a wnętrze samochodu nagrzewa się nawet do 40 stopni Celsjusza. Klimatyzacja samochodowa stanowi zatem wyjątkowo niezbędne wyposażenie, kiedy codziennie dojeżdżamy autem do pracy i jesteśmy zmuszeni tkwić w długich korkach, co jest szczególnie uciążliwe w czasie letnich upałów. Samochodowa klimatyzacja opole znacznie ułatwia również podróżowanie z małymi dziećmi, które lepiej znoszą długą jazdę, jeśli w aucie panuje stała temperatura.
Jednakże klimatyzacja samochodowa powinna być używana przez cały rok. Porą jesienną bądź też wiosenną suche i chłodne powietrze bardzo szybko usunie nam wilgoć z szyb, zapewniając tym samym większe bezpieczeństwo jazdy. Powinniśmy zatem dbać aby nasz klimatyzator samochodowy był sprawny cały rok a nie jak powszechnie się uważa tylko w sezonie letnim.

OPIS DZIAŁANIA I
ZASADA OBSŁUGI KLIMATYZATORA SAMOCHODOWEGO

Klimatyzator samochodowy opole ma za zadanie regulowanie temperatury i wilgotności powietrza w samochodzie i jest powiązany z układem ogrzewania i wentylacji.

Zasysane z zewnątrz samochodu wilgotne powietrze kierowane jest w pierwszej kolejności na wymiennik zimna (parownik), tam jest ochładzane. Wilgoć zawarta w powietrzu skrapla się na zimnym wymienniku i w postaci wody spływa rurką pod samochód. Następnie osuszone i ochłodzone powietrze przelatuje przez nagrzewnicę samochodu. W zależności od pory roku powietrze w nagrzewnicy podlega ogrzaniu lub jest pozostawione bez zmian. Porą jesienną lub zimową, po włączeniu ogrzewania i rozgrzaniu nagrzewnicy można otrzymać suche a zarazem ciepłe powietrze. W sezonie letnim ogrzewanie samochodu jest oczywiście wyłączone w związku z czym powietrze, które jest już schłodzone w parowniku, przelatując przez zimną nagrzewnicę, zimne trafi do kabiny, gdzie stwarza miły i chłodny klimat.

Jesienią, wiosną brak jakichkolwiek cząsteczek wody w tym powietrzu pomoże szybko i sprawnie odparować szyby w aucie.

Niesłuszna jest powszechnie panująca opinia, że jeśli klimatyzator uszkodził się z końcem sezonu letniego, to naprawi się go przed następnym sezonem letnim, gdyż w zimie na pewno nie będzie potrzebny. Dlaczego należy naprawić klimatyzację, jak tylko się uszkodzi? Podstawowe powody, dla których naprawa klimatyzatora powinna zostać przeprowadzona rozpoczęcia kolejnego sezonu letniego:

1) Jesienią i w zimie klimatyzator wielokrotnie się przyda do odwilgocenia, odparowania szyb;

2) Rozszczelniony klimatyzator degraduje się zdecydowanie szybciej niż napełniony i częstokroć okazuje się, że trzeba mu w czasie naprawy poświęcić o wiele więcej czasu i pieniędzy;

3) W czasie jazdy samochodu wibracje i wstrząsy wybijają w łożyskach stojących w tym samym miejscu ? w nie używanym przez dłuższy czas klimatyzatorze – mikro wgłębienia w bieżniach, zmniejszając ich trwałość;

4) W zimie w warsztatach klimatyzacyjnych panuje mniejszy ruch, co jest nie bez znaczenia dla cen i jakości usług.

JAK POWINNIŚMY DBAĆ O SWOJĄ KLIMATYZACJĘ

Klimatyzator samochodowy należy włączać przynajmniej raz na tydzień (nawet zimą), niezależnie od własnej potrzeby, gdyż wymaga tego jego budowa. Od czasu do czasu powinniśmy kontrolować stan paska klinowego, oraz sprawdzać, czy z kompresora nie wydobywają się podejrzane dźwięki, jak szum łożysk czy stuki (co może oznaczać awarię kompresora); w większości samochodów jego zatarcie uniemożliwia kontynuowanie jazdy, gdyż przez ten sam pasek klinowy napędzanych jest jeszcze kilka innych podzespołów, takich jak alternator czy wspomaganie kierownicy itp.

Kabinowy filtr przeciwpyłkowy powietrza powinien zostać wymieniony jak tylko stwierdzimy pogorszenie jakości powietrza wypływającego z
kanałów wentylacyjnych deski rozdzielczej.

Podczas mycia samochodu dobrze jest przemyć strumieniem wody chłodnicę klimatyzatora /skraplacza/ i chłodnicę wodną silnika. Skontrolujmy pracę wentylatorów chłodnic ponieważ czystość chłodnic i sprawność ich wentylatorów to podstawowe warunki sprawnej pracy klimatyzatora.

Raz w roku odwiedźmy profesjonalny serwis klimatyzacji samochodowych celem kompleksowego fachowego przeglądu klimatyzatora, a nie tylko uzupełnienia czynnika chłodniczego (może nam to zaoszczędzić dużo kłopotów i pieniędzy dzięki wcześniejszemu wykryciu stanu przed awaryjnego).

PRAKTYCZNE RADY

Nie przypominajmy sobie o tym, że mamy klimatyzator w samochodzie dopiero w czerwcu, gdy na dworze jest 30*C, bo wtedy w serwisach klimatyzacji są duże kolejki klientów i pracownicy nie nadążają z obsługą

Unikajmy jak ognia „złotych rączek” i „lodówkowców” nie posiadających właściwych narzędzi i materiałów ani odpowiedniej wiedzy specjalistycznej.

Serwis klimatyzacji samochodowych wymaga odpowiedniej aparatury i narzędzi. Niekompetentne, „chałupnicze” działania są najczęstszą, po wypadkach samochodowych, przyczyną uszkodzeń klimatyzatorów.

Pamiętajmy, że klimatyzacja samochodowa wymaga takiej samej obsługi jak i inne elementy samochodu. Z upływem czasu czynnik chłodniczy ulega
degradacji. Nasze najnowocześniejsze urządzenia pozwalają go odzyskać, oczyścić z wilgoci, nie kondensujących się gazów, zanieczyszczeń i uzupełnić jago stan w układzie oraz wymaganą ilość oleju z dokładnością do +/-2%. Dzięki temu możemy przywrócić klimatyzacji jej pierwotną wydajność.

Prawidłowa konserwacja klimatyzacji samochodowej w auto Walis , to coroczna kontrola stanu klimatyzacji, której celem jest ocena czy należy wykonać następujące czynności:

uzupełnienie klimatyzacji czynnikiem chłodzącym,

  • oczyszczenie,
  • odgrzybienie,
  • wymiana filtrów,

Coroczna kontrola stanu układu klimatyzacji pozwoli
zmniejszyć ryzyko nagłych jego awarii do minimum.

Zagrożenia płynące z niewłaściwie zadbanej klimatyzacji:

Nieprzyjemny zapach wydobywający się z klimatyzatora wraz z schłodzonym powietrzem,

Nieprawidłowa praca klimatyzatora czyli niedostateczne ochładzanie powietrza,

Wystąpienie alergii czy też innych chorób u osób często podróżujących naszym samochodem.

Klika prostych zasad używania klimatyzatora samochodowego.

Używając klimatyzacji w odpowiedni sposób sprawimy ze jej praca będzie najbardziej wydajna a my będziemy zadowoleni z jej działania. Poniżej przedstawiamy zasady użytkowania klimatyzacji przez cały rok nie tylko w sezonie letnim.

Jak postępować latem w czasie upałów?

Parkujmy samochód w cieniu.

Przed rozpoczęciem podróży przewietrzmy kabinę pojazdu poprzez otwarcie drzwi.

Na samym początku podróży zostawmy otwarte okna czy szyberdach.

Na początku ustawmy klimatyzację na maksymalne chłodzenie i maksymalny nawiew.

Po osiągnięciu odpowiadającej nam temperatury ustawiamy odpowiednie chłodzenie oraz odpowiednią siłę nawiewu. Optymalna dla nas temperatura to 22 ° C dbając aby w samochodzie panowała taka właśnie temperatura zapewniamy sobie komfort jazdy oraz dbamy o nasze zdrowie.

Po zakończeniu podróży, przed wyjściem z samochodu należy wyłączyć klimatyzację tak by zmniejszyć różnicę temperatur. Wyjście z ochłodzonego samochodu na zewnątrz gdzie panuje wysoka temperatura może być szokiem dla naszego organizmu

A jak używać klimatyzacji zimą?

Włączajmy raz w tygodniu klimatyzację w celu sprawdzenia jej sprawności.

Używajmy klimatyzacji w celu odparowania szyb. Po uruchomieniu samochodu, ustawiamy nawiew na szyby, po czym włączymy na maksymalną moc klimatyzację, oraz ogrzewanie, do tego zamykając obieg powietrza, zaparowane szyby szybko odparują. Jak już odparują zmniejszamy siłę nawiewu, włączyć zewnętrzny obieg powietrza. Resztę pozostawiając bez zmian. Dzięki takiemu ustawieniu ogrzewania i klimatyzacji podczas podróży powinniśmy utrzymać niską wilgotność w samochodzie, dzięki czemu nasze szyby nie będą parowały.

Stosując się powyżej opisane zasady w użytkowaniu klimatyzatora samochodowego możemy wykorzystać wszystkie jego funkcje przez cały rok. Będziemy w pełni zadowoleni z wszystkich funkcji naszego samochodu. Wiedząc, że klimatyzacja jest przydatna przez cały rok będziemy dbać o nią przez cały czas a nie tylko w sezonie letnim.

Naprawa klimatyzacji to:

Sprawdzanie szczelności Azotem

Azot wykorzystujemy do sprawdzania i lokalizowania nieszczelności gdy:

  • Układ jest zupełnie pusty,
  • Wcześniej dokonywano napraw lub istnieje bardzo duże przypuszczenie o istnieniu nieszczelności.

W powyższych sytuacjach azot jest niezastąpioną i najpewniejszą metodą konieczną do przeprowadzenia.

Wymiana o-ringów (uszczelek)

Połączenia między rurkami są uszczelniane przy pomocy tak zwanych o-ringów. Posiadamy ich pełen asortyment czyli ponad 150 rozmiarów dostępnych natychmiast.

Wymiana chłodnicy klimatyzacji (skraplacza) /serwis klimatyzacj/

Skraplacze wymagają wymiany najczęściej z powodu rozszczelnienia lub bardzo dużego zanieczyszczenia. Rozszczelnienie całkowicie wyłącza układ klimatyzacji a zanieczyszczenie jest powodem słabej efektywności.

Lutowanie (naprawa) rurek aluminiowych

Nieszczelności zazwyczaj pojawiają się na rurkach, które po zdemontowaniu wystarczy polutować. Do tego celu służy nam odpowiedni sprzęt spawalniczy.

Naprawa przewodów gumowych

Układ klimatyzacji częściowo zbudowany jest z gumowych przewodów narażonych na przetarcie lub pęknięcie. Skutkuje to potrzebą ich naprawy. Wykorzystujemy do tego specjalistyczne narzędzie przeznaczone do zagniatania końcówek łączących gumowy przewód z aluminiową rurką.

Demontaż i montaż przewodu klimatyzacji

Wymontowanie uszkodzonego przewodu klimatyzacji a następnie powtórne włożenie zaspawanej rurki. Cena zależna jest od czasu a zarazem łatwości dostępu.

Wymiana zaworków

Kolejnym elementem klimatyzacji narażonym na nieszczelności są zaworki oraz porty serwisowe. Na miejscu mamy dostępne wszystkie rodzaje zaworków i portów serwisowych (przyłączy).

Naprawa sprężarek klimatyzacji

Jest to kolejny i najdroższy element klimatyzacji podatny na usterki. Regenerujemy i naprawiamy sprężarki między innymi poprzez wymianę uszczelek oraz wymianę w nich cewek oraz sprzęgieł. W przypadku sprężarek w szczególności kierujemy się względami ekonomicznymi i taką naprawę proponujemy jedynie wtedy gdy w naszym przekonaniu ma to sens finansowy.

Wymiana filtra osuszacza

Producenci filtrów osuszaczy czyli osuszających układ klimatyzacji z wody zalecają wymianę tych filtrów co 3 lata. Naszym klientom pragnącym całkowicie zadbać o sprawność układu również wymianę filtra osuszacza zalecamy. Pragniemy również zauważyć że nie jest to wymiana prosta dlatego koniecznym jest wcześniejsze umówienie się na taką wymianę.

Wymiana filtra kabinowego

Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) zaleca się wymieniać co pół roku lub już absolutnie koniecznie po przejechaniu 10 000 – 15 000 km. Filtr ten oczyszcza powietrze które wylatuje z kanałów nawiewowych do środka pojazdu. To tym powietrzem oddychają pasażerowie samochodu.

Dlaczego Państwa klimatyzacja chłodzi naprawdę dobrze tylko przy regularnym serwisowaniu???

Wbrew powszechnie panującym opiniom instalacja klimatyzacyjna w samochodzie nie jest bezobsługowa. Przez węże i ich połączenia może uciec rocznie- w drodze ?naturalnego parowania?- do 10 % środka chłodzącego. Wydajność chłodzenia zmniejsza się przez to w stosunkowo krótkim czasi

Dlaczego trzeba także w lecie zwracać uwagę na zawartość środków zapobiegających zamarzaniu w płynie chłodzącym???

Mimo, że instalacja klimatyzacyjna i układ chłodzenia silnika są dwoma oddzielnymi systemami, wpływają na siebie nawzajem, gdyż praca klimatyzacji powoduje dodatkowe obciążenie układu chłodzenia i wzrasta temperatura płynu chłodzącego. Związki, które zawarte są w płynie chłodzącym, nie tylko chronią przed zamarznięciem, lecz również przed przegrzaniem silnika. Właściwa proporcja wody i środka chroniącego przed zamarzaniem powoduje podwyższenie temperatury wrzenia płynu do ponad 120 stopni C. jest to niezwykle duża rezerwa, ważna szczególnie w lecie, kiedy to klimatyzacja i chłodzenie silnika są bardzo mocno obciążone przez wysokie temperatury otoczenia i długie podróże urlopowe. A więc najlepiej poprosić o sprawdzenie płynu chłodzącego podczas serwisu klimatyzacji w Poznaniu .

Dlaczego regularna konserwacja klimatyzacji pozwala zaoszczędzić pieniądze???

Olej zawarty w środkach chłodzących smaruje sprężarkę klimatyzacji. Brak środka chłodzącego oznacza zawsze ryzyko niedostatecznego
smarowania sprężarki, co w najgorszym wypadku kończy się całkowitą awarią tego zespołu, z kosztami naprawy do 100 euro. Poza tym niedobór środka chłodzącego powoduje dodatkowe zużycie paliwa, ponieważ sprężarka musi pracować częściej i dłużej, żeby odpowiednio chłodzić wnętrze. Także tych kosztów mogą sobie Państwo zaoszczędzić

Dlaczego niewłaściwie konserwowana klimatyzacja jest zagrożeniem dla Państwa zdrowia?

Filtr pyłkowy Państwa instalacji bardzo ciężko pracuje-odfiltrowuje z powietrza pył , kurz, zarodniki i inne zanieczyszczenia – do 300 m powietrza zewnętrznego na godzinę. Łatwo sobie wyobrazić, że po około roku jest on już nasycony i musi być wymieniony. Jednakże źle konserwowane instalacje powodują jeszcze gorsze zagrożenia.

Parownik część systemu klimatyzacji i wentylacji- znajdujący się pod tablicą rozdzielczą, w wilgotnym i ciemnym otoczeniu. Dla bakterii, grzybów i innych mikroorganizmów jest to idealna przestrzeń życiowa. Zarazki te przechodzą dalej przez system wentylacji do wnętrza pojazdu. U osób wrażliwych wywołują one- poza niebezpieczeństwem choroby- rozmaite reakcje alergiczne, jak np. kichanie, kaszel, łzawienie oczu. Dlatego też nie należy czekać z konserwacją klimatyzacji, aż nieprzyjemny zapach z wentylacji w drastyczny sposób przypomni Państwu o zagrożeniu dla zdrowia. Regularna dezynfekcja parownika rozwiązuje ten problem: wszelkie zarazki są trwale usuwane i klimatyzacja nie budzi wątpliwości pod względem higienicznym.

Dlaczego tylko dobrze konserwowane instalacje zapewniają korzyści pod względem bezpieczeństwa?

Jeśli w pojeździe jest gorąco organizm ludzki szybciej ulega zmęczeniu. Dodatkowo reakcje są spowolnione a koncentracja jest słabsza. Powoduje to znaczący wzrost zagrożenia wypadkiem. Środkiem zaradczym są instalacje klimatyzacyjne, wystarczająco ochładzające wnętrze pojazdu. Jednakże te korzyści pod względem bezpieczeństwa są zagwarantowane tylko wtedy, gdy instalacja pracuje nienagannie. To z kolei wymaga regularnych konserwacji. Podobnie jest w zimie. Tu włączenie klimatyzacji jest doskonałym środkiem zapobiegającym parowaniu szyb. Dzięki temu mają Państwo niczym nie ograniczoną widoczność- nieodzowny warunek właściwego reagowania na niebezpieczne sytuacje.

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.