Jak rozpoczęła się motoryzacja w dawnej Jugosławii

Reklama

Źródło: Wikipedia/Dani 7C3

 

Pierwsza ficia zeszła z taśmy produkcyjnej Zastavy 18 października 1955 roku, pisze portal Lako do kola. Do listopada 1985, kiedy z Zastavy wyszła ostatnia ficia, wyprodukowanych zostało w sumie 923 487 egzemplarzy tego samochodu, który w SFRJ został ogłoszony narodowym klasykiem.

 

Same korzenie popularnej fici sięgają jeszcze do dalekiego 1936 roku, kiedy inżynier Fiata, Dante Giacosa, konstruował legendarnego Topolino. Od Giacosy wymagano, aby skonstruował nowy mały samochód miejski dla czterech osób, wzorując się na Topolinie.

 

Włoskie powojenne cudo ekonomiczne

 

Kiedy Fiat 600 pojawił się na Salonie Samochodowym w Genewie w 1955 roku, został uznany za włoskie powojenne cudo ekonomiczne, a wielu dziś go postrzega jako najbardziej udany model Fiata wszech czasów. Ciekawe jest, że do 1960 roku został sprzedany nawet milion egzemplarzy.

 

Pierwsza ficia wyprodukowana w 1955 roku w Kragujevacu miała 767 metrów sześciennych i tylko 29 koni mechanicznych. Od 1962 roku zaczyna się produkcja Zastavy 750M podobnej do Fiata 600E. Można powiedzieć, że w jakimś 1962 roku fabryka w Kragujevacu według produktywności i rozwoju technologicznego wcale nie odbiegała od fabryk Fiata.

 

Już w 1970 roku zaczyna się produkcja Zastavy 750M z silnikiem o 795 metrach sześciennych, termostatem i zamkniętym systemem chłodzenia, a następnie też modelu 750S, który różnił się od swoich poprzedników pewnymi drobnostkami i kierownicą przejętą z FIAT-a 126. Potem, w 1979 roku powstaje Zastava 750 special, z silnym silnikiem o 22 kilowatach, który umożliwiał większe przyspieszenie samochodu i osiąganie prędkości 120 km/h.

 

Korona na targach w Belgradzie w 1980 r.

 

Koronę otrzymała w 1980 roku na targach w Belgradzie, kiedy zaprezentowana została Zastava 850, prawie identyczną w konstrukcji jak jej poprzednik, z „małymi” różnicami w wydajności. Mianowicie wprowadzono silnik o 843 metrach sześciennych i 23,4 kilowata, który umożliwił jej osiągniecie maksymalnej prędkości 125 km/h.

Oprócz Włoch i Jugosławii popularna ficia była produkowana w Austrii, Hiszpanii i Argentynie, a łącznie z taśmy zeszło 2 695 197 tych samochodów we wszystkich wersjach.

Ostatnia ficia z taśmy Zastavy w Kragujevacu zszedł 18 listopada 1985 roku i był w Kolorz czerwonym.

Autor: 
Rajko Martinović | Tłumaczenie: Joanna Karbownik
Dział: 

Reklama