Ford Mustang zyskał pierwiastek europejski – trzecia generacja tego modelu

Reklama

 

Zdjęcia: Wikimedia Commons

 

Ford Mustang był bazowany na Fordzie Fairmont. Powstał w 1979 roku i praktycznie w niczym nie przypominał już poprzednich modeli. Auto nie miało już ostrych linii, zrezygnowano z chromów i przypominał auta europejskie. Sam Mustang trochę się wydłużył względem poprzedniej generacji, ale za to miał mniejszą masę.

 

 

Nadwozia i silniki

Samochód występował w nadwoziu coupé i liftback. W tym modelu powróciła wersja cabrio. Z początku były dostępne silniki czterocylindrowe, sześciocylindrowe i jeden V8. Moc nie była zbyt duża, kolejno 88, 109, 140 koni mechanicznych. Później wprowadzono jednostkę 2.3 turbo, która miała 132 konie. Wprowadzono ją ze względu na ekonomiczność. To był pierwszy silnik turbo, który pojawił się w Mustangu. Dzisiejsze modele nawiązują do tego silnika, aktualnie występuje 2.3 ecoboost.

 

Facelifting

W 1983 roku auto przeszło zmiany. Zmieniono lampy i wprowadzono nieco bardziej aerodynamiczny kształt, dzięki czemu samochód upodobnił się do reszty modeli Forda. Zwiększono również moc silników.

 

Wersje Mustanga trzeciej generacji

Inżynierowie chcieli nawiązać do pierwszej generacji modelu i stworzyli odmianę GT. Auto miało pasy biegnące przez całe nadwozie jak w poprzednim modelu. Zamontowano tam silnik 4.9 V8, który przeszedł gruntowne zmiany. Planowano tym samym na nowo wykreować erę muscle carów.

 

 

Najmocniejszą odmianą Mustanga był SVO. Montowano do niego silnik 2.3 turbo o mocy 205 koni. Oprócz tego wyposażono ten w model w ulepszone hamulce. Był on produkowany z myślą o wyścigach.

 

 

W 1992 roku amerykańska policja zwróciła się do Forda, aby wyprodukowali model, którym będzie możliwe ściganie przestępców. Chodziło o to, żeby stworzyć pojazd, który nie będzie zbyt ciężki i zastąpi Forda Crown Victorię. Tak powstał Mustang SSP.

 

 

Najmocniejszą odmianą Forda Mustanga trzeciej generacji była odmiana SVT Cobra. Auto było wyposażone w 5-litrowy silnik V8 i generowało 235 koni mechanicznych. Jednak to było o 117 koni mniej niż najmocniejsza odmiana Mustanga pierwszej generacji.

 

 

W 1993 roku zakończono produkcję tego samochodu. Auto było w ofercie przez 14 lat. To była najdłużej wytwarzana generacja Forda Mustanga.

Autor: 
Dominik Kaługa

Reklama