Uszczelniacze w widelcu twojego motocykla nie mają łatwego życia. Muszą bowiem zabezpieczyć szczelność widelca i utrzymać olej w jego wnętrzu, ale ich zadaniem jest także zapobieganie przedostawaniu się do oleju zanieczyszczeń mechanicznych oraz wody. W przypadku maszyn offroadowych jest to zadanie doprawdy karkołomne.
Uszczelniacze wymieniamy nie tylko w sytuacji gdy zaczynają cieknąć, choć w naszym wypadku do działania zmusił nas widoczny na zdjęciach wyciek. Większość producentów motocykli zaleca serwis zawieszenia co dwa lata. Gdy mówimy o wyczynowym sporcie serwis widelca przeprowadzany jest dużo częściej, a kontrola środowiska w którym pracują tłumiki staje się sprawą kluczową dla zachowania parametrów pracy zawieszenia. W wyżej wspomnianych przypadkach wymiana simmeringów jest wtedy zabiegiem rutynowym.
Jak się za to zabrać? Nie jest to operacja specjalnie trudna i po odpowiednim przygotowaniu wykonać będzie ją potrafił każdy mechanik amator, który ma odrobinę pojęcia i doświadczenia w obsłudze motocykla. Od czego zaczynamy?
1. Zdjęcie zawieszenia
Zaczynamy od zdjęcia widelca z motocykla. Pierwsza sprawa, to przygotowanie do tego zabiegu samego motocykla. Lekki wóz crossowy można postawić na stołku, tak jak my to zrobiliśmy. Większe i cięższe konie można podstawić albo podnośnikiem hydraulicznym, albo wręcz powiesić na pasach. Niezależnie od tego jak to zrobicie upewnijcie się co do dwóch spraw – że fura się nie obali oraz, że w trakcie zarówno demontażu, jak i potem ponownego montażu widelca będziecie mieli dobry dostęp do maszyny.
W tym momencie warto poluzować śruby na półkach. Następnie demontujemy zacisk (zaciski) hamulcowy i koło. W nowoczesnych motocyklach szosowych zwracamy tez uwagę na czujniki i przewody ABSu i kontroli trakcji, które najczęściej instalowane są w okolicach zacisków hamulcowych i je wykręcamy. Teraz ostatecznie odkręcenie śrub na półkach i poszczególne rury widelca wyjmujemy z zawieszenia.
2. Demontaż widelca
Demontaż samych rur widelca wymagać może specjalistycznego sprzętu. Jeśli wasz widelec zamknięto klasycznymi kapslami, które odkręcić można ogólnodostępnymi kluczami, to wystarczy zachować ostrożność (aby nie uszkodzić mocno eksponowanych miejsc przy półce) i górę rury mamy odkręconą.
Niektóre widelce (np. produkty Ohlinsa) wymagają jednak specjalnych kluczy, bez których tak naprawdę nie ma sensu zabierać się do roboty. Czasem zachodzi potrzeba użycia specjalnych kluczy do odkręcenia śrub w dolnej rurze. Przydaje się wtedy klucz pneumatyczny. Pamiętajmy o tym, że typów widelców jest wiele. W niektórych przypadkach da się rozebrać rurę widelca odkręcając dwie nakrętki (góra i dół), w innych konieczne jest też rozkręcenie wewnętrznej sztycy. W przypadku skomplikowanych wielokomorowych zawieszeń pracy może być jeszcze więcej. Jeśli chcecie wyłącznie wymienić olej i uszczelniacze róbcie wyłącznie to, co jest konieczne do rozłączenia rury wewnętrznej i zewnętrznej. W przypadku zawieszeń typu WP 4CS, lub innych zawieszeń sportowych o zaawansowanej budowie lepiej od razu zlecić pracę specjaliście.
3. Usunięcie uszczelnień i starego oleju
Teraz czas na bardzo ważną część pracy. Delikatnie usuń pierścień kurzowy. Pod nim znajdziesz właściwy uszczelniacz zabezpieczony zawleczką rozpierającą się w rowku. Usuń zawleczkę i delikatnie podważając śrubokrętem wyjmij stary uszczelniacz.
Zlej dokładnie stary olej. W praktyce może to oznaczać że rura powinna wisieć nad wanną przez dłuższy okres czasu. Jeśli olej był w naprawdę kiepskim stanie osiągając stadium „szlamu” elementy wewnętrzne rur widelca warto dokładnie umyć stosowną chemią i/lub przepłukać świeżym olejem.
4. Przygotowanie do instalacji nowych uszczelniaczy
Obejrzyj krytycznym okiem gniazdo uszczelniacza, czy nie ma tam wżerów, zanieczyszczeń lub czegokolwiek, co mogłoby wpłynąć na szczelność uszczelnienia. Obejrzyj też równie krytycznym okiem stan rur wewnętrznych (lag). Na tym etapie prac jesteś w stanie bardzo łatwo ocenić czy lagi są proste, oraz czy chromowana (albo powlekana inną substancją) powierzchnia robocza lag nie nosi śladów uszkodzeń, lub nadmiernego zużycia. Jeśli rury nośne noszą wyraźne ślady uszkodzeń spowodowanych albo wypadkiem, albo samą eksploatacją, twoja praca przy wymianie cieknących uszczelniaczy może okazać się bezużyteczna.
Warto też na tym etapie przyjrzeć się panewkom na których ślizgają się rury nośne. W większości widelców jest to element wymienny i gdy pojawia się nadmierny luz pomiędzy rurami widelca, łatwo można go skasować na tym etapie prac właśnie wymianą panewek.
5. Montaż nowych uszczelniaczy
Gdy kwestia stanu poszczególnych elementów widelca jest ustalona, przychodzi czas na montaż uszczelniaczy. Powierzchnię roboczą smarujemy olejem, aby nie uszkodzić jej w chwili montażu rury nośnej. Uszczelniacz wciskamy na miejsce specjalnym urządzeniem o odpowiedniej szerokości, dzięki czemu simmering będzie dobrze osadzony w rurze. Montujemy zawleczkę i pierścień kurzowy.
6. Złożenie rur widelca
Złożenia rur widelca dokonujemy w odwrotnej kolejności do demontażu. W niektórych przypadkach przydać się może pomoc drugiej osoby. W wielu przypadkach potrzebowali będziecie specjalnych narzędzi umożliwiających skrępowanie rur i wkładów.
Na tym etapie zalewamy też widelec olejem. Są generalnie rzecz ujmując dwie metodologie. Jedna mówi o zalaniu każdej z rur do odpowiedniego poziom liczonego od górnej krawędzie rury przy wpuszczonej ladze. Druga mówi o ilości płynu precyzyjnie podanej w cm3. Przed montażem widelca sprawdź dokładnie jaka procedura i jakie wartości dotyczą Twojego widelca.
7. Instalacja widelca na motocyklu
Teraz czas na najłatwiejszą część pracy, czyli montaż rur widelca w półkach. Instalujemy rury we właściwym położeniu i dokręcamy śruby na półkach właściwym momentem. Instalujemy koło, zacisk(i) hamulcowy, błotnik oraz czujniki jeśli takie są na wyposażeniu motocykla. Sprawdzamy wszystko dwukrotnie. Motocykl jest gotowy do jazdy.
Materiały i części użyte w czasie prac:
- Uszczelniacze i pierścienie zbierające
- Komplet panewek widelca Prox
- Przyrząd do montażu uszczelniaczy
- Olej do widelca
- Klucz do widelca
pap/interia/plportal.pl