Zdjęcie: Rivscy klienci twierdzą, że wolą ten styl pojazdów od Tesli.
Dziś Tesla dominuje w świecie elektrycznych pojazdów, sprzedając około dwóch na trzy takie pojazdy w USA. Jest wart ponad dwa razy więcej niż jakikolwiek inny producent samochodów. Tesla jest symbolem statusu, a jego dyrektor generalny, Elon Musk, jest celebrytą, który ma o 50 milionów więcej obserwujących na Twitterze niż kolejny najpopularniejszy dyrektor generalny branży motoryzacyjnej.
Ale jest część rynku, która chce samochodu elektrycznego i jest specjalnie wyłączona przez skład Tesli, jej dyrektora generalnego, a w niektórych przypadkach przez oba. To może okazać się dobrodziejstwem dla jednego z rywali.
CNN Business przeprowadziło wywiad z 12 kierowcami, którzy zamówili w przedsprzedaży Rivian, amerykański producent samochodów skupiający się na elektrycznych ciężarówkach i SUV-ach, które mają trafić na giełdę jeszcze w tym roku. Mówią, że kluczową częścią atrakcyjności Rivian jest to, jak różni się od Tesli.
Mówi się, że te pojazdy lepiej pasują do stylu życia na świeżym powietrzu i wyglądają bardziej konwencjonalnie, z kwadratową stylistyką i surowym wyglądem. Wielu entuzjastów Rivian stwierdziło, że zgodzili się na Muska, zwłaszcza przez jego tweety, i zaczęli identyfikować się bardziej z dyskretnym dyrektorem generalnym Rivian, RJ Scaringe. Niektórzy mówili, że koncentracja Rivian na środowisku wydaje się bardziej szczera, a jej misja bardziej koncentruje się na ludziach niż ta Tesli i Musk’a.
„Naprawdę nie lubię dyrektorów-głupców. To odstrasza mnie od produktu” – powiedział Carter Gibson, który jeździ w terenie i jeździ na snowboardzie w Kalifornii, który zamówił Riviana, aby zastąpić jego Toyotę 4Runner.
Niektórzy entuzjaści pojazdów elektrycznych twierdzą, że ich poglądy na Muska zmieniły się na przestrzeni lat. Wskazują na czas, kiedy Musk nazywał ratownika w Tajlandii „pedo facetem”, a także jego komentarze na temat ceny akcji Tesli, które wywołały kontrolę Komisji Papierów Wartościowych i Giełd oraz naganę. (Piżmo też kpiło z SEC).
„Czasami Musk może wydawać się złoczyńcą Bonda, czy coś takiego, RJ nie daje takiego wrażenia” – powiedział Stephen Henken z Montgomery w stanie Alabama, który jeździ dziś Priusem i zamówił Rivian R1S.
Scaringe, który ma doktorat z inżynierii mechanicznej na MIT, założył Rivian w 2009 roku, a w ciągu następnych 12 lat firma pilnie zabrała się za przekształcanie się w prawdziwego, pełnoprawnego producenta samochodów, zanim jeszcze sprzedała jeden samochód. Firma kupiła dawny zakład produkcyjny Mitsubishi w Bloomington-Normal w stanie Illinois w 2017 roku. Od 2019 roku Rivian zebrała 10,5 miliarda dolarów, w tym od tytanów technologicznych i motoryzacyjnych, odpowiednio, Amazona i Forda oraz ma umowę z Amazonem na 100 000 samochodów dostawczych.
Ale sukces Rivian nie jest gwarantowany. Jest zbyt młody, by zbudować lojalność wobec marki lub ogólnokrajową sieć obsługi swoich pojazdów. Będzie musiał też udowodnić, że może masowo produkować pojazdy z zyskiem, wyzwanie, które Tesla już przetrwała, choć nie bez czkawek. Tesla nie odpowiedział na prośbę o komentarz i generalnie nie angażuje się w profesjonalne media informacyjne.
Prawdziwa ciężarówka elektryczna
Matt Thomson, agent nieruchomości z Denver, mówi, że wydaje do 700 dolarów miesięcznie na paliwo do swojego GMC Sierra, zabierając klientów na oglądanie domów lub holując swoje konie. Powiedział, że zmęczył się koniecznością wymiany oleju co drugi miesiąc. Thomson mówi, że generalnie nie podejmuje ryzyka ani nie jest wcześnie adoptującym. Jednak złożył przedpremierowe zamówienie na pickupa Riviana, R1T, a jego żona ma przedpremierowe zamówienie na firmowy SUV R1S. Thomson powiedział, że czekał osiem lat, aż ktoś wyprodukuje taką ciężarówkę jak Rivian. Czuł, że pojazdy Tesli nie pasują. Tesla’ Model X może holować tylko 5000 funtów, a Thomson nie jest zainteresowany wyraźnymi, pudełkowymi stylizacjami i ostrymi liniami Cybertruck’a Tesli, który był zarówno chwalony, jak i używany jako żart.
„Kiedy wyjeżdżamy na pokaz koni, masz Forda F-150, masz GMC Sierras, Chevy Silverdosa i to wszystko” – powiedział Thomson. „Po prostu chcesz się wtopić”.
Andy Crews, który mieszka w San Francisco Bay Area, powiedział, że zawsze kochał pickupa swojego taty, ale czuł się winny, że pokonuje zaledwie 12 mil na galonie. Powiedział, że codziennie wędruje lub biega po szlakach i czeka na elektrycznego pickupa. Crews oznajmił, że kocha Teslę i posiada Model S od 2013 roku, ale nie chce Cybertruck’a. „Jest zbudowany z cholernej stali” – powiedział Crews. „Ale wgląda brzydko”. „Prawdopodobnie jest to bardzo praktyczny pojazd na apokalipsę” – dodał.
Z drugiej strony Rivian sprzedaje się jako firma przyziemna, nastawiona na przygodę. Scaringe powiedział, że misją firmy jest „inspirowanie ludzi do robienia więcej rzeczy, które kochają, przy jednoczesnym minimalizowaniu naszego wpływu na planetę”.
Kolory farb Rivian mają nazwy takie jak: lodowcowa biel, leśna zieleń czy kompasowa żółć. Firma oferuje opcje zakupu namiotu, który montuje się na jej pojazdach, a także sprzedaje specjalne uchwyty do rowerów, desek snowboardowych, nart, kajaków i desek surfingowych. Tradycyjni producenci samochodów, tacy jak Ford, GM i Subaru, oferują podobne dodatki; Tesla nie.
„Rivian myślał więcej niż Tesla o tym, kto będzie nim jeździł, co będzie czuł, gdy nim jedzie i co będzie robił” – powiedział Ryan Michael McCarthy, który opisuje siebie jako faceta nie od pick-upa. Chce ciężarówkę Riviana, ponieważ wydaje się tak funkcjonalna: ma opcję za 5000 dolarów na małą kuchnię, która wysuwa się z boku pojazdu, wraz z kuchenką, zlewem i sztućcami. McCarthy, który mieszka poza Chicago, powiedział, że przyciągnęło go oglądanie filmów Riviana, podobnie jak pracowników testujących pojazdy w minus 40 stopniach.
„Czują się jak rodzina”, powiedział McCarthy. „Czujesz, że chcesz być częścią ich i ich kultury”.
Mieszkaniec New Jersey, Matt Bowen, który określa się jako „znużony millenials”, powiedział, że rzadko spotyka się firmę, która czuje, że troszczy się o swoich klientów tak samo, jak o sam produkt. Był pod wrażeniem prezentów, które Rivian wysłała niektórym przyszłym klientom, w tym paczki powitalnej dla szczeniaka oraz współpracy środowiskowej i społecznej.
„To wszechstronna misja i to mi się podoba” – powiedział Bowen, ojciec, który mieszka na farmie i zamówił w przedsprzedaży Rivian SUV. „Cieszymy się, że istnieje alternatywa dla Modelu X, która bardziej odpowiada naszym potrzebom i myślę, że będzie lepiej pasować do naszego stylu życia i naszej filozofii”.
Pierwszy pojazd z produkcji Rivian opuszcza fabrykę w Illinois.
Crews powiedział, że czuł, że Rivian szczególnie mocno stara się walczyć z globalnym ociepleniem. Wskazał na obietnicę Rivian, że jego ekskluzywna sieć ładowania dla jego pojazdów będzie zasilana w 100% energią odnawialną.
Tesla kilkakrotnie mówiła od 2012 roku, że jej sieć Supercharger będzie zasilana wyłącznie odnawialnymi źródłami energii. Pracownik Tesli podobno powiedział w kwietniu, że do końca roku sieć stanie się całkowicie odnawialnymi źródłami energii. (Oświadczenie pracownika na LinkedIn nie jest już dostępne).
Obiecujesz za dużo i nie dotrzymujesz obietnicy?
Energia odnawialna jest jednym z kilku przypadków, w których pre-posiadacze Rivian czuli, że Tesla obiecał za dużo i tego nie dostarczał. Innym przykładem, który podali, był Autopilot Tesli i technologia „w pełni samodzielnej jazdy”, która była wielokrotnie opóźniana.
Oczywiście istnieje ryzyko, że sam Rivian będzie obiecywać za dużo i dostarczać mniej. Firma już wcześniej opóźniała dostawy swoich pojazdów, a droga do pełnej produkcji może nieuchronnie wiązać się z własnymi wyzwaniami.
David Kirsch, profesor szkoły biznesu na Uniwersytecie Maryland, powiedział, że zespół, produkt i inwestorzy Rivian wyglądają obiecująco, ale nie ma gwarancji, że spełnią oczekiwania. Rivian jest pierwszą firmą, która wprowadziła na rynek nowoczesny elektryczny pick-up, ale dopiero okaże się, jak duże jest na nie zapotrzebowanie.
Rivian będzie też musiał udowodnić, że może z zyskiem produkować pojazdy na masową skalę. Dla nowych producentów samochodów, którzy przechodzą z produkcji seryjnej na produkcję masową, zawsze pojawiają się wątpliwości. Koszty mogą wzrosnąć, co może obniżyć zyski Rivian lub całkowicie je zniszczyć.
„Rivian jest wyceniany tak, jakby już przekroczył produkcyjną przepaść”, powiedział Kirsch o raportach, że Rivian jest ceniony tak samo jak Ford czy GM. „Może to zająć dużo więcej czasu lub pieniędzy, albo może im zabraknąć czasu i pieniędzy”.
Zakładając, że Rivian może produkować na dużą skalę, będzie musiała również wykazać, że może odpowiednio obsługiwać i serwisować swoje ciężarówki po sprzedaży, z czym Tesla się czasami borykała. „Widzisz koncepcyjne obrazy samochodu, jesteś podekscytowany. Widzisz obiekt do jego budowy, jesteś podekscytowany. Widzisz wersje produkcyjne i jesteś bardziej podekscytowany” – powiedział Karl Brauer, analityk wykonawczy w iSeeCars.com. „Ale nic z tego nic nie znaczy, gdy ktoś nie kupi samochodu”.