Czy wskaźniki zużycia paliwa na desce rozdzielczej są dokładne?

Reklama

Kierowcy nie powinni zbytnio polegać na systemach oszczędzania paliwa na desce rozdzielczej, które wyświetlają liczbę kilometrów, jakie pojazd przejeżdża na jednym litrze i wartość zasięgu (ile kilometrów do pustego baku), ponieważ szacunki mogą się znacznie różnić podczas krótszych podróży lub są zależne od zmiennych, takich jak prędkość i przyspieszenie, które wpływają na spalanie. Są to główne wnioski z nowego raportu, który ocenił dokładność wyświetlaczy zużycia paliwa w desce rozdzielczej, ogłoszone we wtorek (27.07) przez AAA. Wyniki, opublikowane w czasie, gdy ceny benzyny są na najwyższym poziomie od 7 lat, są ważne, ponieważ kierowcy często polegają na systemach wyświetlania przy podejmowaniu decyzji o tym, kiedy zatankować.

 

 

Testy pojazdów, oparte na serii symulowanych scenariuszy jazdy, zostały przeprowadzone przez federację klubów motorowych AAA (American Automobile Association) we współpracy z centrum badań pojazdów Automotive Research Center of the Automobile Club of Southern California. Średnio, wskazania zużycia paliwa w testowanych pojazdach wykazały stosunkowo niski błąd 2,3 proc. w porównaniu do zużycia paliwa zmierzonego w testach laboratoryjnych. Błąd poszczególnych pojazdów był jednak bardzo zróżnicowany, co sugeruje, że każdy pojazd reagował na zmiany w prowadzeniu w inny sposób, a na dokładność może mieć wpływ styl i warunki jazdy.

 

Testowane przez nas systemy były stosunkowo dokładne, ale bliższa analiza różnych scenariuszy jazdy ujawniła znaczną zmienność w zależności od zmian prędkości, przyspieszenia i odległości - powiedziała w oświadczeniu Megan McKernan, kierownik centrum badań pojazdów. Na przykład, gdy zmieniają się warunki jazdy, jak przejście z jazdy miejskiej do jazdy po autostradzie, szacowanie prawdopodobnie straci dokładność, dopóki nie dostosuje się do nowych warunków jazdy - zauważono w raporcie. Ponadto, błąd różnił się znacznie na krótkich dystansach, nawet jeśli był on dokładny na dłuższych dystansach.

 

Testy wyświetlacza, pokazującego ile kilometrów można jeszcze zrobić, przyniosły podobne rezultaty - dokładność zmieniała się w zależności od scenariusza jazdy. Naukowcy twierdzą, że na oszacowanie zasięgu w danym momencie mają wpływ ostatnie warunki jazdy pojazdu. Przeprowadziliśmy nasze pojazdy testowe w różnych sytuacjach drogowych, od jazdy z prędkością autostradową, przez stanie w korku, po typową jazdę miejską - dodaje McKernan. Pomimo nieprawidłowości, jakie wykryły nasze testy, wskaźnik zużycia paliwa w pojeździe jest ważnym narzędziem pozwalającym zrozumieć, jak różne style jazdy wpływają na to, jak efektywnie pojazd zużywa paliwo.

 

 

Raport zawiera szereg wskazówek mających na celu maksymalizację oszczędności paliwa, które obejmują: zminimalizowanie korzystania z klimatyzacji; unikanie ostrego przyspieszania; zawsze pompowanie opon do zalecanego ciśnienia, które można znaleźć na drzwiach po stronie kierowcy lub w instrukcji obsługi; zmniejszenie obciążenia ładunkiem; a w gorącą pogodę, parkowanie w cieniu lub używanie przedniej szyby z filtrem przeciwsłonecznym, aby zmniejszyć nagrzewanie się wewnątrz samochodu, co zmniejsza zapotrzebowanie na klimatyzację (a tym samym paliwo), aby schłodzić samochód. Aby uniknąć braku paliwa, AAA zaleca, aby kierowcy tankowali paliwo do pełna, gdy zostanie ćwierć zbiornika. Zapewni to kierowcom wystarczającą ilość paliwa na wypadek nieoczekiwanych opóźnień, ale także pomoże zapobiec uszkodzeniu pompy paliwowej, które może wystąpić, gdy zbiornik paliwa pojazdu jest regularnie opróżniany do zera.

Autor: 
Tanya Mohn tłum. Michał Gąska

Reklama