Eksploatacja samochodu – co i jak często wymieniać w aucie

Reklama

Regularna wymiana oleju samochodowego, nowe filtry paliwa i powietrza, zadbany układ hamulcowy – m.in. od tego zależy, czy twój samochód będzie bezpieczny i niezawodny. O co i kiedy zadbać w aucie?

 

 

 

 

13248327_1763597623852094_1446512616679948202_o.jpg

 

 

 

 

Awarie samochodów to efekt złych decyzji tych kierowców, którzy pozwalają na zaniedbania. Nieregularność wymian części i płynów eksploatacyjnych, wybór złych części, oszczędność w sytuacjach, kiedy trzeba postawić na jakość – m.in. właśnie w ten sposób rodzą się problemy z samochodem. Bezawaryjne samochody nie istnieją. Jedne w większym, inne w mniejszym stopniu narażone są na usterki, ale to zaniedbania, których dopuszczają się kierowcy, są często przyczyną znacznego pogorszenia się stanu samochodu. Zbyt rzadko wymieniany olej silnikowy, czy zużyte klocki hamulcowe to nie tylko ryzyko poważnego uszkodzenia samochodu, ale przede wszystkim zagrożenie dla bezpieczeństwa osób nim podróżujących(oraz wszystkich mijanych po drodze).
 

Olej silnikowy i filtr oleju

Producenci samochodów mają różne wymagania odnośnie wymiany oleju silnikowego. Nawet mimo tego, iż na rynku dostępne są oleje pozwalające na znaczne przedłużenie interwałów wymiany, warto robić to co ok. 10 000 km. To rozwiązanie nie tylko bezpieczniejsze, ale i tańsze. Jeśli bowiem tak wyeksploatowany olej – a raczej smolista ciecz pozbawiona jego właściwości – będzie odpowiedzialny za smarowanie, można spodziewać się awarii. Warto bowiem pamiętać, iż olej ma też inne zadania. To np. chłodzenie silnika, zapobieganie jego zabrudzeniom produktami spalania, zwalczenie wilgoci w silniku.

Wymiana oleju silnikowego co rok lub od 15 000 do maksymalnie 20 000 km(należy pamiętać, że przy wydłużonych interwałach stosuje się specjalnie opracowane niestandardowe oleje)powinno być żelazną zasadą każdego kierowcy. Niezależnie od tego koniecznie jest, by samodzielnie kontrolować nie tylko poziom oleju w silniki, ale również jego kolor.

Jak to zrobić? Samochód z zimnym silnikiem powinien stać na równej powierzchni. Przed uruchomieniem maszyny należy wyciągnąć bagnet, wyczyścić go, a po powtórnym włożeniu sprawdzić na jego miarce ilość oleju oraz konsystencję i kolor smaru. Jeśli jest go za mało – można to odczytać z bagnetu – lub zrobił się czarny, koniecznie czas na wymianę. Niski poziom smarowidła lub jego fatalna jakość – przypalenie, zużycie – doprowadzić może do zatarcia silnika.
 

Zakup 4-5 litrów oleju silnikowego to koszt 150-300 zł, w zależności od rodzaju oleju, producenta i pojemności silnika na ilość oleju. Wymiana – albo wliczona jest w cenę oleju (w przypadku zakupu oleju bezpośrednio w wielu warsztatach), albo zamyka się w kwocie około 20-40 zł. Za dodatkowe kilkanaście – kilkadziesiąt złotych kupuje się również filtr oleju, którego zmiana przy wymianie oleju w silniku jest obowiązkowa.
 

Filtry paliwa, powietrza, kabinowy

Filtr paliwa w samochodzie odpowiada za oczyszczanie paliwa przed podaniem do silnika. Zużyty powoduje, że do środka mechanizmu dostaje się więcej zanieczyszczeń, co pogarsza wydajność jego pracy i przyspiesza zużycie. Filtr paliwa kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych – podobnie jego wymiana. Kluczowe dla częstotliwości są oczywiście wskazania producenta, które można odnaleźć w instrukcji auta. Wymieniany powinien być co ok. 20 000 - 30 000 km, jeśli jednak samochód pokonuje niewielkie odległości, np. ok. 15 000 km rocznie, należy dokonać zmiany filtru raz w roku. Idealnym rozwiązaniem jest jego wymiana właśnie wraz z olejem – albo po przejechaniu kilkunastu tysięcy km, albo o wybranej porze roku.

Istotne szczególnie dla eksploatacji samochodów z silnikiem diesla jest to, by nowy filtr wstawić przed zimą. To najtrudniejszy okres dla silnika ze względu na duże ilości wody, które mogą odkładać się w filtrze. Filtr powietrza oraz filtr kabinowy wykonują zasadniczo tę samą pracę – oczyszczają powietrze. Różni się natomiast jego przeznaczenie. Filtr powietrza oczyszcza je z zanieczyszczeń podczas zasysania do komory spalania w silniku. Kabinowy robi to samo z powietrzem wpadającym do wnętrza samochodu.

Filtr powietrza należy wymieniać co 15 000 - 30 000 km, a najlepiej już wtedy, kiedy widać na nim wyraźnie zanieczyszczenia. Znajduje się pod maską –zazwyczaj w łatwej do znalezienia puszce. Obudowa powinna znajdować się po boku silnika i jest zamknięta zatrzaskami lub na śruby.

Znajdujący się wewnątrz filtr będzie miał kształt walca lub formy prostopadłościanu. Jeśli jest w dobrym stanie – będzie jasny, pozbawiony nalotu z pyłu i innych nieczystości. Koszt filtra powietrza – w zależności od modelu samochodu – to od 30 do nawet 150-200 zł. Droższe są przeznaczone do rywalizacji sportowej. Typowe samochody doskonale zabezpieczą filtry za kilkadziesiąt zł. Wymiany często można dokonać samemu, natomiast w warsztacie usługa ta nie powinna kosztować więcej niż 20 zł.

Regularnie wymieniany filtr kabinowy zatrzymuje pył, kurz lub sadzę. To istotne szczególnie dla osób poruszających się w miastach, a więc narażonych na korki. Trudno określić okres zapychania się filtra –uzależnione jest to m.in. od warunków użytkowania auta – ale powinno odbywać się to ok. co pół roku. Kosztuje on kilkadziesiąt złotych, ale warto regularnie w niego inwestować, bo to filtr odpowiada za jakość powietrza, którym oddychamy podczas jazdy samochodem.
 

Klocki hamulcowe, tarcze hamulcowe

Sprawność układu hamulcowego ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Zależy przede wszystkim od dwóch elementów – tj. klocków hamulcowych i tarcz hamulcowych, których bezpośredni kontakt wytwarza tarcie spowalniające pojazd. Zużycie klocków oraz tarcz w trakcie eksploatacji samochodu jest naturalne i zależy od kilku czynników, między innymi rodzaju jazdy (miejska lub pozamiejska) oraz stylu jazdy (ekonomiczna lub agresywna). Klocki i tarcze wymienia się w momencie ich zużycia bądź przy jakichkolwiek niepokojących objawach. Klocki hamulcowe zużywają się bardziej niż tarcze, więc nie zawsze potrzebna jest wymiana obu tych elementów jednocześnie. W wielu samochodach problem z klockami sygnalizuje już komputer pokładowy. Charakterystyczny dla zużycia jest dźwięk – przy niskiej grubości oklein ściernych blaszki dotykają tarcz hamulcowych, co łatwo usłyszeć.

Tarcze powinny zostać wymienione jeśli widać na nich sporo głębokich rowów, a ich grubość jest mniejsza niż wskazana przez producenta. Niebezpieczne jest też, gdy widać na nich przebarwienia – może być to efekt przegrzania. Niedopuszczalne są tarcze, na których widać pęknięcia czy nierówności.

Jeśli żadne objawy nie występują, wymiana odbywa się co 30 000 - 50 000 km, przy czym przyjmuje się średnio, że tarcze hamulcowe wymienić można co drugą wymianę klocków. Koszt kompletu klocków (na oś) zaczyna się od kilkudziesięciu złotych, tarcze kosztują od stu złotych wzwyż. Sama wymiana natomiast to kwota od 80 zł za komplet.
 

Wybrane części eksploatacyjne w samochodzie:

  • Rozrząd, wymiana co 90 000-120 000 km, zależnie od zaleceń producenta, koszt od 400-1000 zł, ma szczególne znaczenie dla długofalowej eksploatacji auta. Do zerwania paska zazwyczaj dochodzi bez ostrzeżenia, dlatego przedłużanie okresów między terminami wymiany może doprowadzić do zniszczenia silnika.
  • Opony, wymiana gdy zostanie osiągnięta wartość graniczna zużycia bieżnika (1,6 mm; minimalne zalecenie – 3 mm) lub zestarzenia gumy (koszt od 700 zł za komplet, wymiana ok. 100 zł).
  • Akumulator, wymiana co 4-5 lat (specjalna kontrolka w akumulatorach bezobsługowych), koszt 150-300 zł.
  • Olej w skrzyni biegów, wymiana co 60 000-80 000 KM, koszt ok. 200 zł.
  • Tarcze i klocki hamulcowe, wymiana co 30 000-50 000 km lub szybciej w razie niepokojących objawów, koszt wymiany 100-250 zł; płyn hamulcowy, wymiana co 2 lata lub co 60 000 km, koszt 80-200 zł; płyn chłodniczy, wymiana co 2 lata lub 60 000 km przebiegu, koszt: ok. 10 zł za litr, wymiana – 20-50 zł.
  • Płyn do spryskiwacza, uzupełnienie co sezon.
Autor: 
Redakcja MotoIntegrator
Źródło: 

motointegrator.com

Reklama