Nabywcy nowych samochodów często mają duży dylemat. Ich rozterką jest czy za posiadaną kwotę kupić samochód z segmentu wyższego, ale z najuboższym wyposażeniem, czy też fajnie doposażony model mniejszy. Z jednej strony mamy mniejszy pojazd, ale z wyposażeniem „aspirującym do wersji Premium”, a z drugiej model większy, będący „modelowym golasem”. Jednakże jest jeszcze jeden problem o który zazwyczaj kupujący zapomina. Chodzi o koszty eksploatacji i stratę wartości samochodu.
Aby ograniczyć stratę na opcjach wyposażenia, do dalszych porównań przyjmujemy wartości samochodów w wersji podstawowej lub niższego poziomu wyposażenia. Jest to spowodowane tym, że spadek wartości w przypadku lepiej wyposażonych modeli jest większy. W skrócie możemy przyjąć, że wersja podstawowa traci zawsze tyle samo, a opcjonalnie dokupowane wyższe poziomy wyposażenia tracą dużo więcej. Oznacza to, że nabywając ten sam model silnikowy z bogatszym wyposażeniem za przykładowo 120 000 zł, podczas gdy standardowy kosztuje 100 000 zł, po tym samym czasie użytkowania, tańszy będzie kosztował 50 000 zł, a droższy 55 000 zł.
Aby zatem nie komplikować naszego zestawienia, do obliczeń przyjęliśmy modele z niższym poziomem wyposażenia. Oto składowe jakie przyjęto w porównaniu.
1. Serwisowe koszty eksploatacji
Podczas obliczeń przyjęto, że nabywamy nowy samochód w salonie i przejeżdżamy rocznie 15 000 km. Czas eksploatacji to pięć lat. W tym czasie oprócz przeglądów serwisowych i obowiązkowej (wg wskazań producenta) wymiany olejów i filtrów, musimy wymienić dodatkowo świece zapłonowe, dwa razy płyn hamulcowy, oraz raz dobić klimatyzację i wymienić filtr przeciwpyłkowy.
Nie przewidujemy wymiany okładzin ciernych w układzie hamulcowym, chociaż - wg mechaników z serwisów w których zbieraliśmy dane do materiału - wymiana klocków zależy od kierowcy i jako przykład podano Fabię, która przejechała 160 tys km i Fabię która po 40 tys km wymagała zmiany klocków.
2. Utrata wartości
Jak wiadomo samochód traci na wartości już po wyjeździe z salonu samochodowego. Ile stracimy na modelu po roku, dwóch czy więcej zależy głównie od popularności danej wersji silnikowej, zadbania samochodu, ale także od jego wyglądu i... od znalezienia nabywcy, gdyż nawet najładniejsze samochody czasami stoją jak zaczarowane. W naszym przypadku przepatrzyliśmy wiele ofert na rynku wtórnym (w przypadku starszych roczników w których nie było danego silnika jaki oferują nowe modele, przyjmowano do porównań analogiczną wersje wyposażeniową, z silnikiem o zbliżonej mocy) i na tej podstawie obliczono spadek wartości.
3. Ubezpieczenie
Ten element jest najtrudniej dokładnie określić, gdyż nie jest to prosty wzór będący procentową częścią wartości pojazdu. Wiele czynników zależy od miejsca zamieszkania,
sposobu trzymania pojazdu w nocy, wieku kierowcy, bezwypadkowej eksploatacji, czy nawet od ilości i wieku innych użytkowników. Stąd też wyliczenia zrobiono dla osoby w wieku powyżej 40 lat, mieszkającej w terenie o dość niskim współczynniku zwyżki. Zatem nie można sugerować się dokładnymi danymi, a jedynie przyjąć je jako wyznacznik różnicy między segmentami.
4. Koszty dodatkowe
W obliczeniu faktycznych kosztów eksploatacji przez okres ponad pięciu lat doliczono zakup czterech opon zimowych klasy średniej jak: Uniroyal, Fulda, Firestone, Kleber, Hankook.
Dodatkowo po trzech latach konieczna jest wizyta u diagnosty i podbicie przeglądu w dowodzie rejestracyjnym. Kolejna wizyta jest po pięciu latach, a później co rok.
5. Zużycie paliwa
Oczywiście jest to wartość bardzo indywidualna i nie można jednoznacznie wskazać, że wynosi ono tyle co w prezentowanych przykładach. Przyjęliśmy jednak zużycie wskazywane przez producenta wg jednolitej normy WLTP, co gwarantuje, że wszystkie wskazania są obarczone identycznym niedoszacowaniem. Cena paliwa w obliczeniach to 5 zł za litr.
6. Omijanie serwisów autoryzowanych? Odradzam
Niestety zgadzam się z opinią, że autoryzowany serwis firmowy nie jest najtańszym miejscem „wymiany oleju”. Możemy zatem wybrać tańszy warsztat. Rozporządzenie Komisji UE nr 461/2010 nie pozostawia w tej kwestii wątpliwości i stanowi, że niedozwolone jest:
"uzależnianie prawnych lub przedłużonych gwarancji producenta wobec nabywcy od tego, czy użytkownik ostateczny zleci przeprowadzenie wszystkich napraw i konserwacji, również tych nieobjętych gwarancją, jedynie autoryzowanym warsztatom w ramach sieci (…). To samo odnosi się do warunków gwarancyjnych wymagających użycia części zamiennych marki producenta w odniesieniu do wymiany części nieobjętych warunkami gwarancji".
Pozostaje jednak jeden problem. W przypadku jakichkolwiek problemów z silnikiem, to my będziemy musieli udowodnić, że wymieniony olej miał parametry określone przez producenta i naprawa/wymiana została zrealizowana fachowo. Znając zaś zamiłowanie dużych firm (banki, instytucje, producenci) do wykazanie swej nadrzędności nad „Kowalskim” i udowodnienia mu, że to oni mają rację... w okresie gwarancji polecam wizyty w droższych, ale dających pewność w ewentualnych roszczeniach, serwisach autoryzowanych.
Segment B, Segment C, czy Segment D na co cię stać?
Do porównania wybieraliśmy popularne auta, będące przedstawicielami różnych klas. Ma to na celu nie tylko zobrazować ile kosztuje posiadanie przykładowego modelu w danej klasie, ale także jaka jest różnica gdy zakupimy „wypasiony” model segmentu C lub „golasa” segmentu D (przy czym strata na „wypasionej” wersji będzie ciut większa niż w przyjętym porównaniu).
Segment B - Skoda Fabia Active 1,0 TSI 95 KM
Cena katalogowa 49 900 zł (aktualna promocja - 45 900 zł)
Przyjęty do porównań model Skody jest wersją hatchback. Wg wyliczeń utraty wartości wynika iż w po roku model wart jest 84 % nowego z salonu, po dwóch latach – 78 % ceny jaką zapłaciliśmy, po trzech latach – 68 % wartości nowego, po czterech latach eksploatacji – 60 %,, a po pięciu – 50%.
Zakres przeglądów w przypadku tego silnika obejmuje wymianę oleju co 30 000 km, czyli przy naszym zestawieniu olej będzie wymieniony dwa razy. Jednakże wielu mechaników zaleca skrócić ten cykl do 15 000 km (czego w naszym zestawieniu nie zrobiono, bazując tylko na wskazaniach danych przez producenta).
Oto zestawienie kosztów użytkowania Skody Fabia (wszystkie dane w złotych).
SKODA FABIA 1,0 |
Rok 1 |
Rok 2 |
Rok 3 |
Rok 4 |
Rok 5 |
ubezpieczenie |
1700 |
1466 |
1400 |
1240 |
1000 |
Przegląd w serwisie |
275 |
650 |
275 |
650 |
725 |
Przegląd rejestracyjny |
|
|
100 |
|
100 |
Koszt paliwa (śr spalanie 5,5 l.100 km - WLTP) |
4 25 |
4125 |
4125 |
4125 |
4125 |
Opony zimowe 185/60R15 |
1000 |
|
|
|
|
Strata wartości |
8000 |
4000 |
4000 |
4000 |
5000 |
Koszty w ciągu roku |
15 075 |
10 241 |
9900 |
10 015 |
10 950 |
Koszty całkowite |
15 075 |
25 316 |
35 216 |
45 231 |
56 181 |
Segment C - Golf 1,5 130 KM
W przypadku modeli kompaktowych, jako przedstawiciela przyjęto Golf 1,5 130 KM Comfortline kosztującego wg cennika 91 990 zł (promocja związana z wprowadzaniem Golfa VIII zakłada aktualnie zniżkę do 79 990 zł).
Według wyliczeń utraty wartości wynika iż w po roku model wart jest 84,4 % nowego z salonu, po dwóch latach – 73,9 % ceny jaką zapłaciliśmy, po trzech latach – 65,8 % wartości nowego, po czterech latach eksploatacji – 56,5 %,, a po pięciu – 51,3%
Zakres przeglądów w przypadku tego silnika obejmuje wymianę oleju co 30 000 km, czyli przy naszym zestawieniu olej będzie wymieniony dwa razy. Jednakże wielu mechaników zaleca skrócić ten cykl do 15 000 km (czego w naszym zestawieniu nie zrobiono, bazując na wskazaniach zalecanych przez producenta).
Warto też zwrócić uwagę, że obecna obniżka ceny nowego modelu jest tak duża jak spadek wartości po roku eksploatacji.
Oto zestawienie kosztów użytkowania VW Golfa (wszystkie dane w złotych).
VW GOLF |
Rok 1 |
Rok 2 |
Rok 3 |
Rok 4 |
Rok 5 |
ubezpieczenie |
2000 |
1900 |
1800 |
1400 |
1250 |
Przegląd w serwisie |
325 |
650 |
500 |
650 |
900 |
Przegląd rejestracyjny |
|
|
100 |
|
100 |
Koszt paliwa (śr spalanie 6 l/100 km - WLTP) |
4500 |
4500 |
4500 |
4500 |
4500 |
Opony zimowe 205/55R16 |
1200 |
|
|
|
|
Strata wartości |
14 000 |
10 000 |
7500 |
8500 |
5000 |
Koszty w ciągu roku |
22 025 |
16 050 |
14 400 |
15 050 |
11 750 |
Koszty całkowite |
22 025 |
38 075 |
52 475 |
67 525 |
79 275 |
Segment D - Ford Mondeo 1,5
W przypadku modeli segmentu D do wyliczeń przyjęto Forda Mondeo 1,5 Trend kosztującego 106 000 zł.
Według wyliczeń utraty wartości wynika iż w po roku model wart jest 76 % nowego z salonu, po dwóch latach – 69 % ceny jaką zapłaciliśmy, po trzech latach – 64 % wartości nowego, po czterech latach eksploatacji – 58,5 %, a po pięciu – 51,%
Zakres przeglądów w przypadku tego silnika obejmuje wymianę oleju co 15 000 km, czyli przy naszym zestawieniu olej będzie wymieniony co roku.
Oto zestawienie kosztów użytkowania Forda Mondeo (wszystkie dane w złotych).
MONDEO |
Rok 1 |
Rok 2 |
Rok 3 |
Rok 4 |
Rok 5 |
ubezpieczenie |
2400 |
2200 |
2000 |
1750 |
1500 |
Przegląd w serwisie |
700 |
1150 |
1200 |
1500 |
850 |
Przegląd rejestracyjny |
|
|
100 |
|
100 |
Koszt paliwa (śr spalanie 7,7 l.100 km - WLTP) |
5775 |
5775 |
5775 |
5775 |
5775 |
Opony zimowe 215/60R16 |
1600 |
|
|
|
|
Strata wartości |
25 000 |
8000 |
6500 |
6000 |
9000 |
Koszty w ciągu roku |
35 475 |
17 125 |
15 750 |
15 025 |
17 225 |
Koszty całkowite |
35 475 |
52 600 |
68 350 |
83 375 |
100 600 |
Podsumowanie
W zestawieniu trzech modeli popularnych w swoich klasach (segment B - Fabia, segment C - Golf, segment D – Mondeo) wyraźnie widać, że koszty paliwa i niezbędnych dla utrzymania gwarancji przeglądów to tylko część straty, jaką niesie za sobą użytkowanie modelu.
Najbardziej odczuwalna dla kieszeni jest strata wartości modelu. Jest ona największa w przypadku samochodów segmentu D, kupowanych zazwyczaj przez firmy (także jednoosobowe, kupujące model na fakturę celem wpisania w koszty firmy).
Warto też zauważyć dodatkową informację płynącą z tych wyliczeń. Tylko VW Golf - w ciągu pięciu lat eksploatacji - nie jest obciążeniem dla budżetu kupującego równoważnym cenie nowego modelu. W przypadku „taniej Fabii” jest to nawet wartość przekroczona o ponad 10 procent.
Jak widać z prezentowanego zestawienia zakup nowego modelu Fabia i eksploatacji przez 60 miesięcy daje koszt 940 zł miesięcznie, który musimy przeznaczyć na samochód. W przypadku Golfa jest to 1321 zł, a w przypadku Mondeo – 1677 zł.
Wniosek z tego zestawienia jest więc oczywisty: zakup „golasa” segmentu D albo „wypasionego” modelu segmentu C, to nie tylko większy prestiż i komfort, ale także większa strata.
motofakty.pl