Porting głowicy? Co dzięki niemu uzyskamy?

Reklama

Kierowcy szukają rożnych  możliwości zwiększenia mocy silnika swojego samochodu sięgając po różne metody modyfikacji. Jedną z nich jest porting. Firma Top-mar, która portingiem zajmuje się od  wielu lat odpowie – na czym on polega i kiedy opłaca się inwestycja w taką operację?

Zwiększanie mocy silnika poprzez porting jest jednym z etapów modyfikacji .

Podstawowe zagadnienia portingu.

W modyfikacjach głowicy silnika i osprzętu, który jest do niej zamontowany, możemy upatrywać sporego przyrostu mocy i momentu obrotowego silnika. Układ dolotowy i zasilania stanowią o ostatecznej jakości oraz składzie mieszanki, która jest doprowadzana do cylindra. Wymiana elementów układu dolotowego poprawi wykorzystanie pulsacji ciśnienia występujących w silniku i usprawni dostarczanie świeżego powietrza do cylindrów. Poprzez układ zasilania możemy manipulować ilością i sposobem podawania wtryskiwanego paliwa, a ingerując w układ wylotowy poprawiamy odprowadzanie spalin. Reszta zależy od wytrzymałości bloku silnika i jego podzespołów.

A czym jest porting? Porting - jest bezpośrednią modyfikacją głowicy silnika poprzez obróbkę materiałową.

Poszerzanie kanałów w procesie portingu

Porting głowicy, to między innymi dopasowywanie kanałów ssących i wydechowych do współpracujących z nimi kolektorów. Porting wykonujemy między innymi wtedy, gdy kupujemy kolektory o większej średnicy kanałów. Aby mieszanka nie była wprawiana w nieprzewidziane zawirowania, kanały w głowicy doszlifowuje się do wymiaru otworu w kolektorze.

Porting powinien wykonywać warsztat który ma duże doświadczenie na tym polu,- a nasz zakład istniejący już 30 lat takowe posiada.

Porting wykonywany jest nie tylko w przypadku wymiany kolektorów. Obróbka powierzchni może przynieść także rezultaty w połączeniu ze standardowym osprzętem. Jednak w takim przypadku rezultaty mogą być niewspółmiernie małe do poniesionych kosztów. Rozbiórka głowicy to czasochłonna operacja, a sam porting wymaga precyzji i poświęcenia wielu godzin na kilkukrotną obróbkę. Czasem mówi się, że jest to po prostu poprawianie producenta, który chce wykonać element jak najtaniej, dlatego nie traci czasu na zbędne detale.

Nie tylko kanały ssące i wylotowe

Modyfikacje głowicy sięgają głębiej. Podczas portingu poprawia się także gniazda zaworowe oraz powierzchnię komory spalania. Czasem idzie to w parze z wstawieniem zaworów o większej średnicy, ale także m.in. wymianie wałka rozrządu. Do operacji zmieniających parametry pracy silnika dojdzie też planowanie głowicy (czyli skrawanie powierzchni przylegającej do bloku silnika). Są to jednak prace, które wymagają indywidualnego podejścia do każdego typu silnika. Sama obróbka gniazd zaworowych polepszy przepływ zasysanych i usuwanych z cylindra gazów. Jednak musimy pamiętać, że nieprawidłowe wykonanie rozszczelni cylinder. Natomiast ingerencja w kształt komory spalania spowoduje zmianę zawirowań mieszanki. Zamiast podniesienia mocy, błędy w obróbce mogą doprowadzić do jej obniżenia. Nasza Firma TOPMAR-  to lata pracy z głowicami oraz doświadczenie pozwala nam dokonywać skutecznie portingu głowic różnych modeli silników samochodów. Dlatego modyfikację komory spalania silnika dokonujemy o wiedzę własną i doświadczenie wyniesione z już ztuningowanych silników. To ścisła współpraca z osobami, które operację już wykonały na własnym silniku i potwierdziły na hamowni faktyczne polepszenie parametrów pracy silnika.

Co mogę wykonać sam?

Najmniej zaawansowaną czynnością będzie obróbka kanałów ssących i wydechowych w formie dopasowania ich do kolektorów. Oczywiście nawet, jeżeli nie zdecydujemy się na wyjęcie zaworów, aby wykonać operację, musimy wiedzieć jak poprawnie ułożyć wałek rozrządu w naszym silniku oraz ustawić układ rozrządu wraz z układem korbowym. Musimy przygotować się także na dodatkowe koszty. Może okazać się, że będzie konieczna wymiana szpilek, czy uszczelki głowicy. W niektórych silnikach jest to wymagane przy każdym odkręceniu głowicy. Każda z tych czynności wymaga sporego doświadczenia. Wykonując czynności na głowicy musimy zachować maximum ostrożności jeżeli chodzi o czystość wykonywanych zabiegów- wszelkie opiłki, zadry mogą spowodować nie tylko uszkodzenie głowicy ale i całego silnika.

Jeżeli już zdemontowaliśmy głowicę, możemy przystąpić do dalszych prac. Kształt otworu kolektora możemy odrysować na głowicy posługując się uszczelką lub wykonując szablon odwzorowujący kształt kolektora. Do pracy będą nam potrzebne frezy palcowe, dremel lub pilnik do metalu. Do dokładniejszej obróbki musimy posiadać szczotki szlifujące lub papiery ścierne o gradacjach 100-800.

Skrawanie i szlifowanie

Obróbka wstępna będzie polegała na zebraniu materiału do wymiaru bliskiego uszczelce. Ważne jest usunięcie wszystkich nierówności i zadziorów. Kształt otworu musi być owalny lub okrągły, zgodny z kształtem kolektora. Podczas szlifowania powierzchni należy pamiętać, że w przypadku kanału dolotowego, polerujemy tylko powierzchnię, przez którą nie przemieszcza się paliwo. Jeżeli wygładzimy powierzchnię za wtryskiwaczem, istnieje duże ryzyko niepoprawnej pracy zimnego silnika. Paliwo na gładkiej powierzchni łatwiej się skropli, co jest zjawiskiem niekorzystnym. Pamiętajmy o czystości w przestrzeniach głowicy po wykonanych operacjach. Nie możemy pozostawić żadnych opiłków, dlatego zdemontowanie zaworów jest właściwie koniecznością. Osadzone zawory mogą uniemożliwić wyczyszczenie głowicy. Szczególnie tyczy się to kanałów wydechowych, które oprócz dopasowania otworów, staramy się jak najbardziej wygładzić, co ułatwi opróżnianie spalin z cylindra.

Porting głowicy powinniśmy przeprowadzić, jako jeden z etapów modyfikacji silnika potraktowanej całościowo. Specjalne ściąganie głowicy w celu obróbki pod standardowe kolektory jest operacją nieopłacalną.

 

Reklama