Używany Opel Vectra III. Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Reklama

czw., 01/30/2020 - 12:37 -- moderator2

Vectra to samochód segmentu D produkowany przez Opla od 1988 roku. Jej trzecia generacja trafiła do sprzedaży w 2002 roku i zakończyła historię tego modelu 6 lat później. Vectra C to typowa klasyka w wydaniu niemieckiego producenta. Brak przesadnej ekstrawagancji, stonowana lecz elegancka linia nadwozia i przestronna kabina, zaprojektowana w ten sposób nie bez powodu. Vectra C miała bowiem zastąpić dwa wysłużone już modele - Vectrę B oraz Omegę B - dlatego też Opel postawił na bezpieczną stylistykę. Dziś już wiemy, że zabieg ten wyszedł niemieckiemu producentowi na dobre, a Vectra C okazała się jednym z hitów sprzedażowych marki. Jak sprawuje się flagowiec Opla po latach?

 

13248327_1763597623852094_1446512616679948202_o.jpg

 

Geneza Vectry C – od tego się zaczęło.

Vectra C została wprowadzona do sprzedaży w 2002 roku, tym samym zastępując leciwe już modele Omegi i Vectry drugiej generacji. Projekt jej karoserii zapoczątkował nowy trend konstrukcyjny i stylistyczny Opla, w konwencji którego stworzono m. in. Opla Merivę I generacji. Od samego początku produkcji w ofercie niemieckiego giganta dostępne były trzy wersje nadwoziowe Vectry: sedan, liftback oraz kombi. Wersję kombi od pozostałych typów nadwozia odróżniała płyta podłogowa. Została ona wydłużona, a celem tego zabiegu było powiększenie przestrzeni bagażowej. Na bazie tej płyty w 2003 roku Opel stworzył również luksusową odmianę Vectry z nadwoziem hatchback – mowa tu oczywiście o modelu Signum. Model ten cechowało wyjątkowo bogate wyposażenie standardowe oraz cztery osobne fotele z regulacją siedzisk i oparć. W 2005 roku, czyli już 3 lata po rozpoczęciu produkcji, zarówno Vectrę jak i Signum poddano liftingowi. Zmianie uległy m. in. reflektory, maska oraz przedni zderzak. Zmodernizowano również jednostkę benzynową 1.8 co spowodowało wzrost jej mocy ze 122 do 140 KM. W tym samym roku Opel zaprezentował także usportowioną odmianę OPC. Ta posiadała 2.4 litrowy silnik o mocy 255 KM, który w kolejnych latach wzmocniono do 280 KM. W 2008 roku produkcja Opla Vectry C została zakończona, a model ten zastąpiono Oplem Insignią.

Wersja poliftingowa wygląda zdecydowanie atrakcyjniej – fot. motochemia.pl

 

Ważne daty:

  • 2002 – Prezentacja Opla Vectry C (nadwozie: liftback, sedan, kombi)
  • 2003 – Prezentacja Opla Signum (nadwozie: hatchback)
  • 2005 – Facelifting, prezentacja wersji OPC
  • 2008 – Zakończenie produkcji Opla Vectry i Signum. Prezentacja modelu Insignia

 

 

Przegląd jednostek napędowych dostępnych w Vectrze

Opel Vectra może się pochwalić naprawdę obszerną gamą dostępnych silników. Rzadko się zdarza, aby producent udostępniał aż tak szeroki wybór jednostek potencjalnym nabywcom. Spośród niemal 20 silników montowanych w III generacji Vectry wyróżnimy jednostki:

 

 

  • Benzynowe:
    • 1.6 16V (1598 cm3) 100 KM
    • 1.6 16V (1598 cm3) 105 KM
    • 1.8 16V (1796 cm3) 122 KM
    • 1.8 16V (1796 cm3) 140 KM
    • 2.0 Turbo 16V (1998 cm3) 175 KM
    • 2.2 16V (2198 cm3) 147 KM
    • 2.2 16V (2198 cm3)155 KM Direct
    • 2.8 24V (2792 cm3) 230 KM
    • 2.8 24V (2792 cm3) 250 KM
    • 2.8 OPC 24V (2792 cm3) 255 KM
    • 2.8 OPC 24V (2792 cm3) 280 KM
    • 3.2 24V (3175 cm3) 211 KM

 

  • Diesla
    • 1.9 CDTI 8V (1910 cm3) 100 KM
    • 1.9 CDTI 8V (1910 cm3) 120 KM
    • 1.9 CDTI 16V (1910 cm3) 150 KM
    • 2.0 DTI 16V (1998 cm3) 101 KM
    • 2.2 DTI 16V (2198 cm3) 125 KM
    • 3.0 CDTI 24V (2958 cm3) 177 KM
    • 3.0 CDTI 24V (2958 cm3) 184 KM

 

 

Każdy z wymienionych wyżej silników współpracował z manualną skrzynią biegów o 5-6 przełożeniach lub 6 biegowym automatem. Zdecydowana większość dostępnych na rynku wtórnym modeli Vectry posiada zamontowany silnik Diesla. Wśród nich warto celować w jednostki 1.9 CDTI, ponieważ charakteryzuje je wyjątkowa trwałość oraz bezawaryjność. Także niskie spalanie należy do ich zdecydowanych atutów. Odradza się zakup trzy litrowych silników wysokoprężnych, ponieważ posiadają one pewną wadę konstrukcyjną, która w skrajnych przypadkach może prowadzić do zatarcia jednostki. Najpopularniejszą, a zarazem najlepszą jednostką benzynową dostępną w gamie Vectry jest silnik o pojemności 1.8, stanowiący idealny kompromis między osiągami, a spalaniem. Dodatkowo dobrze znosi on zasilanie gazem LPG, co często jest wykorzystywane przez jego użytkowników. Ze względu na niskie osiągi nie poleca się jednostki 1.6, która była po prostu za słaba do ciężkiego nadwozia limuzyny Opla. Fanów prędkości powinny zadowolić silniki 2.0 Turbo lub 2.2, natomiast koneserom szybkiej jazdy polecamy wersje OPC z silnikiem 2.8 lub 3 litrową V6-tkę.

 

 

Tył Vectry nie został poddany liftingowi - fot. Motochemia.pl

 

Awarie, usterki, eksploatacja. Co się psuje w Vectrze?

Ostatni model Vectry nie jest samochodem przesadnie awaryjnym. Sprawdzone rozwiązania konstrukcyjne w połączeniu z dokładnością montażu spowodowały, że większość uciążliwych usterek omija limuzynę Opla. Niestety wiek robi swoje. Tak jak to bywa w przypadku samochodów używanych, nic nie jest wieczne i wraz z wiekiem pewne podzespoły zostają nadszarpnięte zębem czasu. Pierwsze awarie, które dotykają Vectrę dotyczą zawieszenia. Mowa tu o elementach takich jak:

 

  • Łączniki Stabilizatora
  • Sworzne i tuleje wahaczy
  • Łożyska kolumn resorujących osi przedniej
  • Wahacze tylne

 

Największą bolączką niemieckiej limuzyny są właśnie wahacze tylnego zawieszenia. Zarówno w modelu Signum jak i Vectrze C zastosowano na tylnej osi zawieszenie wielowahaczowe. Uszkodzenie nawet jednego spośród jego wielu elementów, może prowadzić do rozregulowania geometrii, czego konsekwencją będzie charakterystyczne „ściąganie” na boki podczas jazdy, a także nieprawidłowe zużycie opon. Prócz wahaczy, dość szybkiemu zużyciu ulegają także podzespoły układu kierowniczego. Tutaj wyróżnimy przede wszystkim:

 

  • Drążki kierownicze
  • Przekładnię kierowniczą

 

Awarie przekładni są wynikiem wycieków oleju przekładniowego, który może doprowadzić nawet do całkowitego jej zniszczenia.

Aby przedłużyć żywotność układu zawieszenia, układu kierowniczego, a nawet napędowego, specjaliści zalecają regularną wymianę gumowych elementów zawartych w tych układach. Zapobiegnie to przede wszystkim powstawaniu luzów i wycieków. Mowa tu głównie o:

 

  • Osłonie przegubu napędowego
  • Gumie stabilizatora
  • Tulejach wahaczy
  • Silentblokach
  • Poduszkach amortyzatora
  • Osłonach przekładni kierowniczej

 

Z czasem problemy zaczynają dotykać także silników. Jednostki benzynowe 1.6 i 1.8 choć trwałe, cierpią na dość awaryjny układ rozrządu. Dlatego też wymianę paska, napinaczy, a nawet pełnego zestawu paska rozrządu, zaleca się nie później niż po przejechaniu 90 tys. kilometrów. Podobnie sytuacja przedstawia się w przypadku jednostki 2.2 litra, zaopatrzonej w pozornie nieśmiertelny łańcuch rozrządu. Niestety, nadal popularny jest mit o tym, że łańcucha rozrządu nie wymienia się wcale. Nic bardziej mylnego, a w przypadku tej jednostki łańcuch należy wymieniać nawet częściej niż pasek rozrządu w silniku 1.6.

 

Już nie młody, ale potrafi pozytywnie zaskoczyć.

Opel Vectra C to jeden z popularniejszych samochodów na rynku wtórnym w naszym kraju. Stanowi wyjątkowo dobrze dopracowaną konstrukcje, która może poszczycić się trwałością i niezawodnością, dostępną w stosunkowo niskiej cenie. Stylistyka Vectry nie zestarzała się najgorzej (szczególnie wersji poliftowej) i nadal może się podobać. Przy poszukiwaniach używanej Vectry, warto również rozważyć zakup jej bliźniaka, czyli Signum. Oferuje on co prawda nieco mniej przestrzeni bagażowej niż wersja kombi, ale może poszczycić się lepszym wyposażeniem. Większość usterek limuzyny od Opla wynikać będzie raczej z wieku czy niedbalstwa poprzednich właścicieli, niż z błędów w jego konstrukcji.

 

Autor: 
Marcin
Źródło: 

motochemia.pl

Polub Plportal.pl:

Reklama