Wynalezienie SUV w wersji coupé lub przynajmniej konsekwentne podtrzymywanie tego trendu w tym segmencie można spokojnie przypisać marce BMW. Z X4 Monachijczycy poszli w kierunku samochodu sportowego w offroadowym wydaniu, który po latach bez problemu przechodzi przeglądy.
MW X4 powinien powtórzyć sukces za pomocą tego, co było zaletami X6, czyli eleganckim, rzucającym się w oczy designem. Mimo wszystko X4 (typ F26)
To właśnie olbrzymi tył BMW X4 z mocno odciętą linią dachu tak spodobał się klientom.
wydaje się bardziej wyważony i łatwo przyswajalny. Obecność pierwszej generacji BMW X4 była bardzo krótka. Następca X3 (typ F25) zadebiutował dopiero w 2014 roku, kiedy jego poprzednik był już 4 lata obecny na rynku. Już w 2018 roku X4 został wysłany na wczesną emeryturę. Nie ze względu na brak sukcesów, ale by po roku od wydania trzeciej generacji X3 w roku 2017, wyjść na rynek w nowym nakładzie.
X4 na sportowo.
X4 to w sumie X3 w sportowym wydaniu. Dach ciągnie się jak w coupé za linią tylnych siedzeń aż do ściętego tyłu. Dzięki temu oglądany z boku sprawia wrażenie wysokiego auta sportowego. Mierzy 4,67 metra, co czyni go o dwa centymetry dłuższym od X3. Z rozstawem kół, wynoszącym 2,81 metra oraz szerokością osi na 1,88 metra X4 i X3 nie różnią się od siebie. Dzięki linii modelu coupé X4 ma wysokość 1,62 metra i bije poprzednika o 6 centymetrów.
Pomimo niższego dachu oferuje on jednak dużo miejsca dla pasażerów. To prawdziwa magia, że nie dotykają oni głowami sufitu. Siedzenia z przodu są w prównaniu do X3 o 2 centymetry niższe, a tylna kanapa została nawet zamontowana 3 centymetry niżej. Bagażnik na 500 litrów mieści się w normalnym przedziale, a 1400 litrów po złożeniu siedzeń z tyłu to mniej niż w nie tak eleganckich wydaniach (550 do 1600 litrów). W kabinie X4 znajdzie się przyjemne materiały i solidne wykończenia, ponieważ korzysta on z ulepszeń X3 po faceliftingu
Tylna kanapa została wbudowana 3cm niżej, zapewniając przesteń nad głową.
Silniki do wszystkiego
Do napędzania dostępne są cztero- i sześciocylindrowe silniki benzynowe oraz diesle. Napęd na wszystkie koła (xDrive) oferowany jest w standardzie. Wszystkie oprócz podstawowego diesla (20d) obsługuje ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów. 20d posiada do wyboru manualną sześciobiegową skrzynię lub jej automatyczną alternatywę. Do silników benzynowych należy 20i (2 litrowy, 184 KM), 28i (2 litry, 245 KM) i 35i z 306 KM. 35i oraz najmocniejszy M40i z 360 KM to sześciocylindrowe, rzędowe silniki o pojemności 3 litrów, a reszta benzyniaków to doładowane czerocylindrowce. Spalanie wynosi od 7,2 do 8,6 litra, a maksymalny moment obrotowy to 270-465 niutonometrów.
Cztery cylindry i dwa litry pojemności ma również wspomniany już 20d (190 KM). 30d z 258 KM tak jak 35d o mocy 313 koni to silniki trzylitrowe. Średnio diesle przyjmują spalanie między 5,4 a 6 litrami i oferują od 400 do 630 niutonometrów.
500-litrowy bagażnik jest wyraźnie mniejszy od poprzednika.
Odpowiednia jakość
Wyposażenie waha się w zależności od wybranej wersji i gotowości klientow do zainwestowania w dodatki. W BMW co prawda wszystkie najważniejsze detale są już w standardzie, czego można oczekiwać od cennika powyżej 47 tysięcy euro (20i), ale oczywiście jest jeszcze wiele do dodania. Wyświetlacz przezierny albo podgrzewane, skórzane siedzenia muszą zostać specjalnie zamówione. Lista opcji jest długa, ale na bezpieczeństwie klienci, kupujący X4, nie muszą oszczędzać. Auto otrzymało wszystkie pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Co znajdzie się we wnętrzu auta, decyduje tylko zasobność portfela kupującego.
X4 profituje z polepszonej jakości X3, który widocznie wyprzedza swojego poprzednika typu E83. Dzięki temu również następca w wersji coupé nie sprawia problemów podczas przeglądów. Mechanicy zarzucają mu jednak poluzowanie głowic drążków kierowniczych. Słabe hamulce, wadliwe lampy czy problemy z silnikiem na razie nie dotykają X4.
Werdykt: Jakość odpowiednia, a miejsca dosyć. Kto dojdzie do ładu ze sztywniejszym i głębszym układem jezdnym X4, dla tego ten model BMW się nada. Warto zaznaczyć, że trzeba wyłożyć trochę gotówki, ponieważ nowe auta nie są najtańsze, więc i używane mają swoją cenę. Dobrze mieć około 20 tysięcy euro, a najlepiej trochę więcej.