Samochody elektryczne potrzebują znacznie więcej energii elektrycznej podczas zimy, co jednocześnie zmniejsza wydajność baterii. Andreas Keßler, ekspert w dziedzinie samochodów, udziela wskazówek, jak przedłużyć żywotność akumulatora samochodu elektrycznego.
Ogrzewanie pobiera dużo energii z akumulatora
Ci, którzy tak naprawdę nie ufają wydajności samochodów elektrycznych przy niskich temperaturach będą prawdopodobnie zaskoczeni: Zimą akumulator samochodu elektrycznego może pobierać mniej energii niż latem, dzięki wyższej impedancji wyjściowej. Jednocześnie jednak samochody elektryczne potrzebują znacznie więcej energii elektrycznej o tej porze roku, co sprawia, że wydajność akumulatora zmniejsza się.
Powodem tego jest chęć uczucia ciepła w samochodzie tj. ogrzewanie wnętrza, szyb, foteli i kierownicy. Energia ta niestety pochodzi również z akumulatora napędowego. Jeśli dużo podróżujesz po mieście, raczej nie będziesz mógł odwrócić wzroku od wskazań zasięgu akumulatora. Przy systemie automatycznego wyłączania silnika samochodu stosowanego w samochodach elektrycznych wszystko trwa trochę dłużej, a tym samym wymagane jest więcej energii niż zwykle dla tej samej trasy.
Porady dla użytkowników aut elektrycznych w trakcie zimy:
- - Przy zakupie opon zimowych upewnij się, czy opór toczenia opon jest niski. Nie muszą to być szerokokątne opony.
- - Wybierz najbardziej ekonomiczny tryb jazdy samochodem elektrycznym.
- - Pamiętaj, że bezpieczny powrót jest ważniejszy niż szybszy przyjazd do celu.
- - Rozgrzej samochód elektryczny na stacji ładowania.
- - Przy zakupie samochodu elektrycznego należy zwrócić uwagę na pojazdy z ogrzewaniem pompy ciepła. Pompy ciepła wymagają mniej energii elektrycznej niż tradycyjne grzejniki elektryczne.
- - Używaj podgrzewanych foteli. Potrzebują one znacznie mniej energii elektrycznej niż ogrzewanie całego wnętrza samochodu.
- - Nie zostawiaj otwartych drzwi na długo, aby energia elektryczna nie była niepotrzebnie wykorzystywana do ogrzewania.
- - Zaparkuj swój samochód elektryczny pod dachem. Kąt zabezpieczony przed wiatrem jest lepszy niż parkowanie pod chmurką.
-
Indywidualne profile ładowania dla wydajniejszego czasu pracy.
Prawa elektrochemiczne są nierozerwalne: zimne ogniwa baterii pochłaniają mniej prądu ładowania niż ciepłe. Dlatego nowoczesne samochody elektryczne mają system sterowania ładowaniem, który pozwala na programowanie indywidualnych profili ładowania. Bateria jest w pełni naładowana tuż przed planowaną podróżą i nie traci pojemności w czasie do wyjazdu.
Ponadto bateria jest nadal podgrzewana przez ładowanie i nie musi się nagrzewać podczas jazdy. W tym miejscu zaczyna obowiązywać „funkcja warunkująca”: Gdy kolejny proces ładowania jest planowany przez sterownik ładowania, bateria jest doprowadzona do prawidłowej temperatury tuż przed terminalem ładowania, co pozwala na szybsze ładowanie i oszczędność energii.
https://www.mdr.de/nachrichten/ratgeber/digital-technik/elektro-auto- batterie-akku-schonen-winter-kaelte-100.html