Nigdy nie używany Żuk, w stanie absolutnie doskonałym – wyjątkowy eksponat bułgarskiego muzeum

Reklama

ndz., 01/29/2017 - 19:36 -- zzz

Nigdy nie używany Żuk, w stanie absolutnie doskonałym – wyjątkowy eksponat bułgarskiego muzeum

 

Pod koniec ubiegłego roku bułgarskie Retro Muzeum z Warny pochwaliło się nowym eksponatem, bliskim sercu wielu Polaków. Jest to polski Żuk, będący w stanie pod każdym względem doskonałym. Licznik samochodu wskazuje ledwie dwa kilometry, po czym można wywnioskować, że mówimy tutaj o egzemplarzu nigdy nie używanym, a jest tak czyste, że wygląda jakby złożono je ledwie wczoraj. Można się wręcz pokusić o stwierdzenie, że mało kto miał okazję widzieć Żuka w takim stanie w Polsce. Zdjęcia mówią same za siebie:

 

 

 

 

 

 

 

FSC Żuk – rodzina polskich samochodów dostawczych produkowana w FSC w Lublinie.

Opracowana w 1956 roku na bazie samochodu FSO Warszawa, miała wspólne z nim podwozie, silniki (poza silnikiem 4C90) i układ jezdny. Rozwiązanie to z jednej strony przyczyniło się do dużej popularności tego samochodu i jego niskiej ceny, z drugiej zaś strony było powodem rozlicznych wad takich jak:

  • niska trwałość elementów zawieszenia przedniego,
  • wysoko położona skrzynia ładunkowa,
  • wysoko położony środek ciężkości,
  • zbyt mały rozstaw kół,
  • ograniczone możliwości w zakresie wzrostu parametrów samochodu (szczególnie ładowności).

Jednakże w okresie produkcji tego samochodu w FSC jego konstrukcja ulegała unowocześnieniu (szczególnie w latach 70.), wprowadzono mocniejsze i oszczędniejsze silniki, zmieniono skrzynię biegów, unowocześniono wygląd zewnętrzny. Następcą stał się samochód dostawczy FS Lublin seryjnie produkowany od października 1993 roku.

Konstruktorami pojazdu byli inżynierowie Stanisław Tański oraz Roman Skwarek. Za wygląd nadwozia odpowiedzialny był Julian Kamiński. W szczytowych okresach produkowano 30 tysięcy Żuków rocznie. Samochód produkowany był zarówno na eksport, jak i na rynek krajowy. Nazwa samochodu wzięła się od pasiastego malowania ostatecznej wersji prototypu pojazdu. Została ona zaproponowana przez Juliana Kamińskiego.

Żuk dostępny był w różnych wersjach nadwozia - począwszy od nadwozia typu pick-up w pierwszym modelu A 03, poprzez nadwozia typu furgon i skrzyniowe, wersje do przewozu większej liczby osób (towos, mikrobus), po zabudowę specjalizowaną (samochody pożarnicze, do przewozu pieczywa lub odzieży). Poszczególne wersje tworzone były w FSC lub przez przedsiębiorstwa wykorzystujące znaczny tabor Żuków (np. PTHW). Produkcję Żuków zakończono 13 lutego 1998 roku. Łącznie wyprodukowano 587 500 sztuk wszystkich wersji tego modelu.

 

Źródło: 40ton net, wikipedia

PL PORTAL PL

Z.B.

Polub Plportal.pl:

Reklama