Dla wielu osób samochód z instalacją LPG to „jeżdżąca bomba”. Często słyszymy także: „gaz jest dobry w kuchence, a nie w aucie”.
W naszej podświadomości funkcjonuje obraz widziany w setkach w filmów akcji: zderzenie lub dachowanie zakończone spektakularną eksplozją. Nasz lęk przed wybuchem paliwa jest zrozumiały, lecz LPG jest pod tym względem najbezpieczniejszym z dostępnych w Polsce paliw.
W ubiegłym roku na polskich drogach miało miejsce 35 385 wypadków drogowych. Biorąc pod uwagę fakt, że 2,8 miliona z ok. 19 milionów wszystkich zarejestrowanych w naszym kraju pojazdów jest zasilanych gazem, nietrudno obliczyć, że wypadki z ich udziałem są dość powszechne. Według danych z Państwowej Straży Pożarnej w ostatnich latach nie nastąpiła ani jedna eksplozja auta z LPG na skutek zderzenia, dachowania czy innej kolizji zakończona śmiercią kierowcy i pasażerów. W tragicznej statystyce płonących pojazdów prym wiodą samochody napędzane benzyną.
Szczególnie łatwopalne są opary benzyny, które wydostają się z uszkodzonego zbiornika. Mimo wyższej temperatury zapłonu w trakcie wypadku zapalają się także samochody z silnikiem Diesla. Producenci samochodów osobowych umieszczają zwykle zbiornik paliwa w bezpiecznym miejscu nad tylną osią pojazdu. Warto jednak dodać, że współczesne zbiorniki benzyny lub ON są wykonane z tworzywa sztucznego.
Teoretycznie jest ono niepalne i odporne na uderzenia. W praktyce okazuje się jednak, że w trakcie wypadku pojazd staje w ogniu. Już na pierwszy rzut oka widzimy, że wykonany z grubościennej stali zbiornik LPG jest nieporównywalnie mocniejszy od benzynowego odpowiednika z plastiku lub cienkiej blachy stalowej.
Warto dodać, że każdy zbiornik LPG obowiązkowo przechodzi u producenta test szczelności. Otóż wypełnia się go gazem pod ciśnieniem 25-30 barów tj. kilkakrotnie wyższym od ciśnienia roboczego.
Podczas testu zderzeniowego przeprowadzonego w 2009 roku przez niemiecki automobilklub ADAC i jego hiszpański odpowiednik RACE,
Opel Astra III Caravan (rocznik 2006) z instalacją LPG przetrwał najechanie przez inny pojazd z prędkością 70 km/h.
Umieszczony w kole zapasowym zbiornik nie rozszczelnił się, odkształcając się nieznacznie w granicach określonych przez przepisy unijne.
Eksperci nie stwierdzili jakiejkolwiek utraty w przewodach gazowych oraz innych elementach instalacji. Następnie podpalono pojazd. Gdy temperatura przekroczyła 800 stopni propan-butan (55 litrów) wydostał się ze zbiornika przez zawór upustowy i wypalił się w sposób kontrolowany, bez eksplozji, gdy od dłuższego czasu płonął już cały pojazd. Eksperyment obserwowano za pomocą czułych kamer termowizyjnych, które nie zarejestrowały jednak utraty szczelności.
Ekstremalny test zbiornika LPG przeprowadzono w Polsce w ramach projektu „Bezpieczne LPG”. Zorganizował go portal gazeo.pl we współpracy z Wojskiem Polskim. Na poligonie, przy zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa zbiorniki walcowe i toroidalne jednej ze znanych, polskich firm ostrzelano z broni maszynowej kal. 7,62 mm
Użyto pocisków zwykłych PS i przeciwpancerno-zapalających BZ stosowanych w popularnych AKM (Kałasznikow) i jego pochodnych. Zbiorniki LPG zatankowano do 50 % objętości.
Nagłe rozszczelnienie zbiorników gazu przez pociski nie spowodowało eksplozji lecz tylko ulotnienie się gazu przez otwory wlotowe w stalowych ściankach o grubości 3 mm. Zbiornik LPG nie wybuchł mimo ostrzelania go za pomocą amunicji przeciwpancerno-zapalającej. W niektórych stanach USA radiowozy z instalacją gazową są użytkowane już od kilku lat. Zamontowane w nich zbiorniki mają grubość 6 mm czyli dwukrotnie większą niż te dostępne w Europie.
Amerykanie przeprowadzili testy balistyczne, dopuszczając je do użytkowania w wozach patrolowych narażonych na uliczne strzelaniny.
W codziennej eksploatacji nasze pojazdy nie są narażone na takie zagrożenia. Zbiorniki LPG są jednym z najtrwalszych elementów samochodu.
Instalacja gazowa jest całkowicie bezpieczna nawet podczas wypadku drogowego. Opinia o samochodzie zasilanym propan-butanem jako „jeżdżącej bombie” są mocno przesadzone, gdyż to właśnie pojazdy zasilane benzyną lub olejem napędowym płoną częściej i to z tragicznymi skutkami dla jadących w nim osób.
Solidna konstrukcja zbiornika LPG podczas zderzenia zapewnia poziom bezpieczeństwa nieosiągalny w pojazdach zasilanych innymi paliwami.