Piąta generacja Forda Mustanga

Reklama

Znów nawiązanie do modeli z lat 60., tym razem nie tylko z wyglądu.

Ten model został zaprezentowany w 2004 roku. Projektant Sid Ramnarace inspirował się pierwszym Fordem Mustangiem. Nadwozie, lampy i   wszystkie krawędzie zostały zapożyczone z pierwszej generacji, tylko je unowocześniono. Jednak postawiono na zupełnie inne wnętrze; ciężko w nim się doszukać podobieństw do swojego poprzednika. Postawiono na dość bogate wyposażenie np. na kamerę cofania czy wysokiej jakości system audio. Sam wygląd auta bardzo spodobał się klientom, za to mieli zastrzeżenia do tego, że samochód jest trudny w opanowaniu, ma za słabe hamulce i skrzynie automatyczne są zbyt wolne; przeszkadzało to głównie europejskim posiadaczom Mustanga. Z czasem starano się poprawić te niedogodności. Auto było dostępne jako coupe i kabriolet.

Silniki

Oprócz sylwetki, która wzbudziła zachwyt, również silniki montowane w piątej generacji ożywiły klientów. Najsłabsza jednostka miała pojemność 4 litrów V6 i generowała 210 koni mechanicznych i 325 nm momentu obrotowego. Odmiana GT za to była wyposażona w silnik 4,6 litra V8 i mocy 300 koni mechanicznych. Pojawił się też motor 5.0 V8 o mocach od 412 do 420 koni.

Facelifting

W 2009 roku wnętrza Fordów Mustangów zostały udoskonalone i wykonywano je z lepszej jakości materiałów. Poprawiono również silniki montowane w tych samochodach i powstało kilka wersji tego auta. W 2010 roku auto miało mniejszy opór powietrza, unowocześniono lampy przednie i tylne, zmieniono lusterka, aby były bardziej aerodynamiczne. Poprawiono również zawieszenie. Wprowadzono też nową jednostkę V6 o pojemności 4 litrów i mocy 305 koni, która zastąpiła poprzedni silnik V6.

Wersje Mustanga piątej generacji

W 2009 roku wypuszczono limitowaną wersję Bullit, która nawiązywała do pierwowzoru z 1968 roku, która miała udział w filmie o tym samym tytule. Występowała tylko w kolorze ciemnozielonym lub czarnym. Silnik, który został zainstalowany to 4,6 litrowe V8, takie samo jak w wersji GT, ale jego moc zwiększono do 315 koni. Wyprodukowano zaledwie 7700 sztuk.

W tej generacji modelu na nowo została nawiązana współpraca z Carrolem Shelbym. Tak powstała odmiana GT500. Auto nawiązywało do swojego poprzednika z 1967 roku. Był tam montowany silnik o pojemności 5,4 litra V8 i mocy 500 koni mechanicznych. W 2008 roku powstała mocniejsza wersja Shelby GT500KR; skrót oznacza „King of the road” i zwiększono w niej moc silnika do 540 koni mechanicznych.

W 2013 roku zaprezentowano najmocniejszą odmianę Forda Mustanga tej generacji, która generowała aż 1200 koni mechanicznych! Model nosi nazwę 1000 S/C. Silnik został stworzony od podstaw, ma pojemność 5,8 litra V8 i jest dodany do niego kompresor. Poprawiono zawieszenie i układ hamulcowy, aby auto lepiej się prowadziło i lepiej hamowało. Oficjalne osiągi nie są znane. Wyprodukowano tylko 100 sztuk i auto kosztowało 155 tys. dolarów.

Źródła zdjęć: Wikimedia Commons

Źródła:

https://autokult.pl/t/54501,ford-mustang-5-generacji

https://blog.pgd.pl/ford-mustang-v-wszyscy-go-uwielbiamy/

https://www.motofakty.pl/artykul/shelby-1000-s-c-o-mocy-1200-km.html

http://www.mustangklub.pl/v-generacja-2005-2014/

Autor: 
Dominik Kaługa

Reklama