Tesla podnosi ceny samochodów elektrycznych w USA. Za to nie podnosi cen w Chinach

Reklama

śr., 07/28/2021 - 17:56 -- MagdalenaL

Tesla pokazała w tym tygodniu oznaki rozbieżnych strategii na dwóch największych światowych rynkach motoryzacyjnych, podnosząc ceny, aby zwiększyć marże zysku w Stanach Zjednoczonych, jednocześnie utrzymując stabilne ceny w Chinach i mając nadzieję na zwiększenie tam sprzedaży.

 

 

 

Tesla podniosła ceny na najtańsze wersje Modelu 3 i Modelu Y kilkanaście razy w tym roku w Stanach Zjednoczonych, według danych śledzonych przez Reuters. W tym samym czasie, Tesla wprowadziła niedawno w Chinach przystępny cenowo Model Y, gdzie powstrzymała się od obniżek cen. Odnotowali rekordowe dostawy pojazdów w drugim kwartale, a podwyżki cen w Ameryce Północnej zwiększyły kwartalne zyski do rekordowego poziomu.

 

W Chinach, największym na świecie rynku pojazdów elektrycznych, Tesla boryka się z ostrą konkurencją ze strony lokalnych rywali i problemami, które obejmują wycofanie produktów, głośne protesty konsumentów i naciski ze strony organów regulacyjnych.

 

Analityk Bernstein, Toni Sacconaghi, powiedział, że wprowadzenie tańszego modelu Y w Chinach „może utrudnić trwałą poprawę marży” dla Tesli i rodzi pytania o „stan chińskiego popytu”. Badanie przeprowadzone przez analityków Bernstein wykazało, że właściciele Tesli w Chinach byli mniej entuzjastyczni i mieli mniejsze zamiary odkupu niż właściciele w Stanach Zjednoczonych i Europie.

 

Tesla podniosła w tym roku ceny Modelu Y Long Range co najmniej sześć razy w Stanach Zjednoczonych. Łącznie cena wzrosła o 5,5 tys. i finalnie auto kosztowało 54 tys. dolarów. W Chinach najbardziej wartościowy producent samochodów tylko raz w tym roku podniósł ceny SUV-a Model Y i sedana Model 3. Wersja Model Y w Chinach kosztuje 276 tys. juanów (42 393,71 dolarów). Firma uruchomiła również akcje promocyjne w Chinach, takie jak oferty kredytowe. Myślę, że Tesla chce być tak konkurencyjna, jak tylko może być w Chinach. Niższe ceny będą częścią tego agresywnego pozycjonowania na rynku – powiedział Craig Irwin, analityk Roth Capital Partners. Istnieje bardzo duża różnica w cenach akumulatorów w USA i Chinach, a także w lokalnych kosztach produkcji pojazdów.

 

Tesla rozpoczęła produkcję w swojej fabryce w Szanghaju pod koniec 2019 r. Zwiększyła pozyskiwanie tańszych lokalnych komponentów, w tym akumulatorów z chińskiej fabryki CATL i LG. Nie tak dawno temu grupa obniżała ceny w USA, aby uzyskać skalę i zmaksymalizować rentowność, i wydaje się, że teraz widzimy to również w Chinach – powiedział Nicholas Hyett, analityk Hargreaves Lansdown. Niski koszt produkcji lokalnych pojazdów elektrycznych w Chinach miałby trwały wpływ na Teslę, powiedział Gene Munster z Loup Ventures. Tesle kosztują średnio 3 razy więcej niż typowy samochód elektryczny wyprodukowany w Chinach. Dlatego muszą być tańsze niż w USA, aby konkurować – powiedział Munster. Ceny Tesli w Chinach będą najniższe na świecie przez następną dekadę.

 

Tesla obniżyła również koszty i zwiększyła marżę na rynku amerykańskim, pozbywając się niektórych części, takich jak czujnik radarowy i podparcie odcinka lędźwiowego.

 

Spadki udziału w rynku w Chinach

 

Według badań GLJ w Chinach udział Tesli spadł do 11 proc. na rynku pojazdów elektrycznych, który nie obejmuje samochodów hybrydowych typu plug-in, w drugim kwartale, a rok wcześniej wynosił 18 proc. Jednak dane z Morgan Stanley pokazały, że Tesla nadal miała udział w amerykańskim rynku akumulatorów elektrycznych wynoszący prawie 70 proc. w lutym, chociaż był to spadek z 81 proc. z roku wcześniej.

 

Chiny stanowią 44 proc. światowego rynku pojazdów elektrycznych, co stanowi znacznie większy udział niż 17 proc. posiadane przez Stany Zjednoczone.

 

W Chinach Tesla ma do czynienia z konkurencją ze strony producentów pojazdów elektrycznych, takich jak Nio Inc i Xpeng Inc. W Stanach Zjednoczonych Tesla jest silniejsza, a jej głównymi rywalami są tradycyjni producenci samochodów, tacy jak Ford i General Motors, które generują tylko ułamek swojej ze sprzedaży pojazdów elektrycznych.

 

Szef Tesli, Elon Musk, powtórzył, że misją firmy jest tworzenie przystępnych cenowo samochodów elektrycznych i obwinia wzrost cen pojazdów na brak chipów i surowców. Tesla radzi sobie z niedoborem chipów, używając alternatywnych chipów i oprogramowania do przepisywania, powiedział Musk.

Autor: 
Eva Mathews, Nivedita Balu, Hyunjoo Jin tłum. Dominik Kaługa
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama