Udziałowcy Fiat Chrysler, Peugeot zatwierdzają połączenie

Reklama

pon., 01/04/2021 - 16:18 -- MagdalenaL

MEDIOLAN - Udziałowcy Fiata Chryslera i PSA Peugeot ostatecznie zagłosowali w poniedziałek za połączeniem amerykańskich i francuskich producentów samochodów, aby stworzyć czwartą co do wielkości firmę motoryzacyjną na świecie.

 

Przemawiając na osobnych spotkaniach, zarówno prezes zarządu PSA Peugeot Carlos Tavares, jak i prezes Fiat Chrysler John Elkann mówili o "historycznym" znaczeniu tego głosowania, które łączy w sobie dawne firmy samochodowe, które pomogły napisać historie przemysłowe Stanów Zjednoczonych, Francji i Włoch.

 

 

Zanim fuzja zostanie sfinalizowana, udziały w nowej spółce, która ma nosić nazwę Stellantis, muszą zostać uruchomione. Będzie ona przedmiotem obrotu w Mediolanie, Nowym Jorku i Paryżu.

 

"Żyjemy w głębokiej erze zmian w naszym przemyśle", powiedział Elkann na wirtualnym spotkaniu udziałowców. "Wierzymy, że nadchodząca dekada przedefiniuje mobilność, jaką znamy. My i nasi partnerzy w Groupe PSA chcemy odgrywać wiodącą rolę w budowaniu tej przyszłości. To właśnie ta intencja nas połączyła."

 

Nowa firma o nazwie Stellantis będzie miała zdolność produkcyjną 8,7 miliona samochodów rocznie, za Volkswagenem, Toyotą i Renault-Nissanem, i stworzy 5 miliardów euro w rocznej synergii.

 

Mariaż producentów samochodów PSA Peugeot i Fiat Chrysler Automobiles opiera się na obietnicy oszczędności kosztów w branży głodnej kapitału, ale pozostaje jeszcze kwestia tego, czy uda jej się zachować miejsca pracy i dziedzictwo marek na rynku globalnym, który nadal cierpi z powodu pandemii.

 

JEST TO PRZEŁOMOWA AKTUALIZACJA WIADOMOŚCI. Wcześniejsza historia znajduje się poniżej.

 

MEDIOLAN - Mariaż producentów samochodów PSA Peugeot i Fiat Chrysler Automobiles zbudowany jest na obietnicy oszczędności w głodnym kapitału przemyśle, ale to, co pozostaje do sprawdzenia, to czy będzie w stanie zachować miejsca pracy i dziedzictwo marek na rynku globalnym, który nadal cierpi z powodu pandemii.

 

W poniedziałek udziałowcy PSA Peugeot w przeważającej części zgodzili się na zawarcie umowy o utworzeniu czwartego co do wielkości producenta samochodów na świecie pod nazwą Stellantis, zdolnego do produkcji 8,7 mln samochodów rocznie, za Volkswagenem, Toyotą i Renault-Nissanem, i stworzenia 5 mld euro w rocznej synergii. Udziałowcy Fiata Chryslera zagłosują później w ciągu dnia.

 

Jesteśmy w pełni świadomi faktu, że razem będziemy silniejsi niż osobno", powiedział dyrektor generalny PSA Carlos Tavares wirtualnemu zgromadzeniu uprawnionych udziałowców. "Obie firmy są w dobrej kondycji. Te dwie firmy mają silną pozycję na swoich rynkach."

 

Nowa firma połączy pod jednym dachem francuskich masowych producentów samochodów Peugeot i Citroen, najlepiej sprzedających się Jeepów oraz włoskie luksusowe i sportowe marki Maserati i Alfa Romeo - zebrane firmy, które pomogły zdefiniować branżę w Stanach Zjednoczonych, Francji i Włoszech.

 

Podczas gdy połączenie się partnerów biznesowych jest rozgłaszane jako fuzja równych sobie, przewaga sił leży po stronie PSA z Tavaresem zarządzającym Stellantis mającym decydujący głos w sprawie w 11-osobowej radzie nadzorczej. Tavares ma przejąć pełną kontrolę nad spółką na początku tego roku, być może do końca stycznia.

 

Prezes Fiat Chrysler John Elkann, spadkobierca rodziny Agnelli, założycieli Fiata, i największy udziałowiec Fiata Chryslera, będzie prezesem Stellantis. Prezes Fiata Chryslera, Mike Manley, będzie kierował operacjami w Ameryce Północnej, co jest kluczem do osiągnięcia długoletniego celu Tavaresa, jakim jest pozyskanie amerykańskiego oparcia dla francuskiego producenta samochodów, którym kieruje od 2014 roku, oraz czystym zyskiem dla Fiata Chryslera.

 

Takiej transakcji od dawna pragnął wieloletni prezes zarządu Fiata Chryslera, Sergio Marchionne, który przewidywał konieczność konsolidacji w branży. Nie udało mu się dojść do porozumienia przed jego nagłą śmiercią w lipcu 2018 roku.

 

Tavares wkracza w nową rolę, ciesząc się reputacją redukującego koszty i wykwalifikowanego menedżera, które to umiejętności wykorzystał jako szef operacji północnoamerykańskich Nissana w latach 2009-2011 oraz w integracji Opla i Vauxhalla z rodziną PSA Peugeot po ich zakupie w 2017 roku. Eksperci twierdzą, że prawdopodobnie zastosuje się do planu, który wykazał małą tolerancję dla pojazdów lub przedsięwzięć, które nie przynosiły zysków.

 

To może umieścić w sieci każdą z 14 marek samochodów, które Stellantis będzie mieścić, pięć z PSA i dziewięć z Fiata Chrysler. Te dwie firmy w znacznym stopniu pokrywają się również w swojej działalności produkcyjnej i inżynieryjnej w Europie.

 

PSA w zeszłym tygodniu powiedziała w oświadczeniu, że decyzje dotyczące marek zostaną przekazane po zamknięciu transakcji. Fiat Chrysler powiedział w oświadczeniu, że nie ma planów zamknięcia żadnych zakładów.

 

Analityk Patrick Hummel z banku UBS powiedział, że oczekuje "natychmiastowych działań, które zostaną podjęte zaraz po zamknięciu [transakcji], na przykład poprzez wprowadzenie europejskiego produktu FCA w architektury PSA".

 

Nadal, analitycy wskazują, że uzyskanie oszczędności kosztów jest tylko pierwszym z wielu, w obliczu których stanie nowa firma. Zarówno PSA, jak i Fiat Chrysler wchodzą do nowego związku ze słabymi wynikami i infrastrukturą w Chinach, i obie firmy mają opóźnienie w zelektryfikowanych układach napędowych, wymagających inwestycji, które zrekompensują część oszczędności.

 

PSA postawiła sobie za cel, aby do 2025 roku wszystkie elektryczne lub hybrydowe układy napędowe były dostępne w całej gamie modeli, a Fiat Chrysler zobowiązał się do zelektryfikowania 30 swoich modeli do 2022 roku.

 

 

Sprostanie tym wyzwaniom będzie wymagało więcej niż restrukturyzacji sprawności, powiedział Ferdinand Dudenhoeffer z Center for Automotive Research w Niemczech.

 

"Carlos Tavares jest człowiekiem restrukturyzującym. Wie, jak restrukturyzować, ale nie ma pomysłu na nową taktykę", powiedział.

-----

Krisher relacjonuje z Detroit. Angela Charlton w Paryżu przyczyniła się do powstania relacji

Autor: 
Colleen Barry, Tom Krisher, Tłum. Magdalena Nowicka
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama