Niedobór półprzewodników wymusza cięcia w produkcji samochodów

Reklama

ndz., 01/10/2021 - 00:11 -- MagdalenaL

DETROIT - Poszerzający się globalny niedobór półprzewodników do części samochodowych zmusza główne firmy motoryzacyjne do zatrzymania lub spowolnienia produkcji pojazdów, tak samo jak zmuszały do tego zamknięcia fabryk związane z pandemią.

 

Przedstawiciele Volkswagena, Forda, Fiata Chryslera, Toyoty i Nissana, wszyscy mówią, że zostali dotknięci niedoborem i zostali zmuszeni do opóźnienia produkcji niektórych modeli w celu utrzymania działania innych fabryk.

 

 

"To jest całkowicie problem branżowy", powiedział rzecznik Toyoty Scott Vazin w mailu z piątku. "Oceniamy ograniczenie podaży półprzewodników i opracowujemy środki zaradcze, które zminimalizują wpływ na produkcję".

 

Jeśli niedobór układów scalonych będzie trwał nadal, cięcia w produkcji mogą zmniejszyć zapasy samochodów osobowych, ciężarowych i SUV-ów przeznaczonych do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych i na innych rynkach. Przychodzi to w czasie, gdy przemysł dopiero zaczynał uzupełniać utracone zapasy po tym, jak fabryki zamknęły się wiosną ubiegłego roku, aby zatrzymać rozprzestrzenianie się nowego koronawirusa.

 

Toyota została zmuszona do spowolnienia produkcji pełnowymiarowego pickupa Tundra w fabryce w San Antonio w Teksasie. Ford zaplanował przestój w przyszłym tygodniu w swoim zakładzie montażowym w Louisville w Kentucky, ale przeniósł go na ten tydzień. W zakładzie produkują małe SUV-y Ford Escape i Lincoln Corsair.

 

Fiat Chrysler tymczasowo zamknął fabryki samochodów w Brampton w Ontario oraz mały zakład produkcji SUV-ów w Toluce w Meksyku, podczas gdy Volkswagen powiedział, że w grudniu stanął w obliczu spowolnienia produkcji z powodu niedoboru. Nissan powiedział, że musiał dostosować produkcję w Japonii, ale do tej pory nie widział znaczącego wpływu w Stanach Zjednoczonych.

 

Przedstawiciele branżowi mówią, że firmy produkujące półprzewodniki skierowały produkcję na elektronikę użytkową w czasie najgorszego ze spowolnień w sprzedaży samochodów COVID-19 zeszłej wiosny. Globalni producenci samochodów zostali zmuszeni do zamknięcia zakładów, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się wirusa. Kiedy producenci samochodów powracali do formy, nie było wystarczającej ilości układów scalonych.

 

"Od miesięcy pojawiały się o tym sygnały ostrzegawcze" - powiedziała Kristin Dziczek, wiceprezes ds. przemysłu w Centrum Badań nad Motoryzacją (ang. Center for Automotive Research), branżowej grupy ekspertów.

 

Uzyskanie układów scalonych przez złożoną sieć dostawców zajmuje branży od sześciu do dziewięciu miesięcy," powiedziała Dziczek. Powiedziała, że ma nadzieję, że część czasu na przygotowanie minęło, kiedy kilka miesięcy temu zaczęły się pojawiać problemy, sprawiając, że jest to problem krótkoterminowy, a nie długoterminowy. "Nadal są pewne problemy, ale nie takie, o jakich myśleli, że będą" - powiedziała Dziczek.

 

W wielu przypadkach producenci samochodów przestali produkować wolniej sprzedające się pojazdy, aby skierować układy scalone do popularniejszych segmentów rynku, w tym pickupów i SUV-ów.

 

"Zminimalizuje to wpływ obecnego niedoboru półprzewodników, zapewniając jednocześnie utrzymanie produkcji w naszych pozostałych zakładach w Ameryce Północnej" - powiedział Fiat Chrysler w oświadczeniu.

 

Przemysł samochodowy używa więcej półprzewodników niż kiedykolwiek wcześniej w nowych pojazdach z funkcjami elektronicznymi, takimi jak łączność Bluetooth i wspomaganie kierowcy, nawigacja i hybrydowe systemy elektryczne. Półprzewodniki to zazwyczaj silikonowe układy scalone, które pełnią funkcje kontrolne i pamięci w różnych produktach, od komputerów i telefonów komórkowych po pojazdy i kuchenki mikrofalowe.

 

Automatyczna sprzedaż spadła podczas pierwszej fali lockdownów w kwietniu, ale od tego czasu odzyskała znaczący grunt. Sprzedaż nowych pojazdów w Stanach Zjednoczonych spadła o 34% w pierwszej połowie ubiegłego roku, a do końca roku wzrosła tylko o 15%.

 

Niedobór układów scalonych wymaganych w coraz bardziej zautomatyzowanych samochodach jest najnowszym przykładem na to, jaki oddźwięk mogą mieć wahania w branży półprzewodnikowej w wytwarzanych produktach.

 

Ubiegłego lata okręgi szkolne miały problem z zamówieniami na laptopy dla uczniów, którzy nadal w dużej mierze mają zajęcia na odległość, ponieważ producenci komputerów mieli trudności z zabezpieczeniem procesorów i innych komponentów.

 

Problemy zaczęły się, gdy zamorskie fabryki produkujące układy scalone zostały zmuszone do zamknięcia się na wczesnym etapie pandemii. Problem pogłębił się jeszcze bardziej w lipcu zeszłego roku, po tym jak administracja Trumpa nałożyła sankcje na 11 chińskich firm za rzekome nadużycia w pracy.

 

Co gorsza, szkoły musiały konkurować o laptopy z bogatszymi firmami, które również składały ogromne zamówienia dla pracowników pracujących z domu.

 

Niedobory układów scalonych zmusiły również Apple do odsunięcia w czasie wprowadzenia swojej najnowszej linii iPhone'ów na koniec października i początek listopada, ponad miesiąc później niż zazwyczaj, gdy firma wyznaczająca trendy zwykle wypuszcza swoje najlepiej sprzedające się urządzenie.

 

 

Według firmy badawczej Mordor Intelligence, światowy rynek półprzewodników ma być wart około 129 miliardów dolarów w 2025 r., prawie trzykrotnie więcej niż w 2019 roku. Firma ta wymienia STMicroelectronics, Infineon Technologies, NXP Semiconductor, Texas Instruments i Toshiba jako głównych graczy na rynku samochodowych układów scalonych.

Autor: 
Tom Krisher, Michael Liedtke, Tłum. Magdalena Nowicka
Polub Plportal.pl:

Reklama