Elektryczne Audi A6 - głowa nowej rodziny z Ingolstadtu

Reklama

śr., 04/21/2021 - 20:10 -- MagdalenaL

Na targach samochodowych w Chinach już prawie wszystko funkcjonuje po staremu, pomijając brak zagranicznych gości. Niemieccy producenci samochodów pozostają u siebie - jak na przykład Audi.

Nie jest jeszcze do końca pewne, czy we wrześniu odbędzie się międzynarodowa wystawa motoryzacyjna ze swoim nowym konceptem targów mobilności - w tym roku po raz pierwszy w Monachium. Jest to zależne od tego, czy do tego czasu uda się zwalczyć pandemię. W Europie organizacja targów jest jeszcze w zasadzie niemożliwa, jednak inaczej wygląda to w Chinach. W Szanghaju publiczność może już ponownie podziwiać samochody, oczywiście z wyłączeniem przyjezdnych zagranicznych gości.  19. edycja wystawy Auto Shanghai potrwa jeszcze do 28. kwietnia.

Szanghaj i duży chiński rynek są ważne dla niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, tak ważne, że Audi po raz pierwszy pokaże tam światowej publiczności jeden ze swoich przyszłościowych pojazdów. Pod nazwą Audi A6 L e-tron Concept kryje się niezły sprzęt, hatchback o długości 4,95 metra, oczywiście o napędzie wyłącznie elektrycznym. Podczas wirtualnej prezentacji wstępnej dla niemieckich dziennikarzy Audi odpowiedziało na nasuwające się pytanie: „Model A6 z silnikiem spalinowym nadal będzie dostępny”.

Na prototyp samochodu, który jest gotowy już w 95 procentach, zanim zostanie wypuszczony na ulice, będziemy musieli jeszcze jednak poczekać do wiosny 2023 roku. Seria pojazdów stoi już na nowej platformie PPE, którą Audi rozwija razem z Porsche. PPE to skrót od Premium Platform Electric, co w pełni oznacza, że A6 e-tron ma być ojcem całej generacji nowych samochodów z napędem elektrycznym od Audi.

Audi wstrzymuje się jeszcze od podania technicznych szczegółów, ale pojemność akumulatora powinna wynosić 100 kWh, mówi się o osiągach dystansowych do 700 km i zakładanej mocy ładowania do 270 kW na odpowiednich stacjach ładowania. Załadowanie energii wystarczającej na 300 km jazdy powinno zająć do 10 minut, zgodnie z normą, oczywiście. Parametry są podobne do tych nowego Mercedesa EQS. Ten pojawi się jednak już w tym roku. Ani wirtualnie, ani na miejscu w Szanghaju nie ma możliwości obejrzenia wnętrza A6, prototyp przedstawia jedynie model zewnętrzny.

Z zewnątrz jest elegancki, ale nie nadmiernie niezwykły. Przednie reflektory są wąskie, interesującym pomysłem jest wyświetlanie lewego i prawego kierunkowskazu na drodze. Trzeba jeszcze wyjaśnić, czy jest to dozwolone prawnie. Oprócz tego Audi nie postrzega elektrycznego A6 jako konkurenta niedawno wypuszczonego sportowego samochodu e-tron GT, ponieważ ten gra w innej lidze i jest produktem luksusowym, podczas gdy A6 e-tron jest jak na razie pomyślany jako pojazd dla mas. Dlatego ma też mniejszą baterię, żeby cena końcowa była niższa.

Audi jest zadowolone z własnych danych odnośnie dotychczasowej sprzedaży swoich samochodów elektrycznych. SUV e-tron, który ruszył w styczniu 2019 roku, do tej pory został zakupiony na świecie w około 80 tys. egzemplarzy. W Norwegii e-tron, którego cena bazowa wynosi ok. 70 tys. euro, był w zeszłym roku nie tylko najczęściej kupowanym samochodem elektrycznym, ale też najczęściej kupowanym samochodem w ogóle. Według danych jest wysoki popyt na hybrydy typu plug-in, ich sprzedaż w 2020 roku sięgnęła ponad 58 tys. sztuk, samego SUV-a Q5 TSFI e kupiono 23 500 egzemplarzy.

Audi pokłada wielkie nadzieje w nowym Q4 e-tron, który właśnie debiutuje. Elektryczny Q4 e-tron będzie dostępny nie tylko jako SUV, ale też w wersji Sportback z linią dachu coupé. Oba warianty mają 4,6 m długości, czyli 30 cm mniej niż e-tron. Użyta w nich technika to modułowa platforma dla samochodów z napędem elektrycznym (MEB) od Volkswagena. Do wyboru będą trzy wielkości akumulatora oraz napęd tylny lub na cztery koła, maksymalna pojemność to 82 kWh. Akumulator będzie można w najlepszym wypadku naładować do 125 kW, pod tym względem A6 e-tron będzie wyraźnie wydajniejszy.

Autor: 
Boris Schmidt, Tłumaczenie: Joanna Niemczyk
Dział: 
Polub Plportal.pl:

Reklama